یادداشت های روزانه

دغدغه های یک دانشجوی معماری از همه نوع

یادداشت های روزانه

دغدغه های یک دانشجوی معماری از همه نوع

یادداشت های روزانه

سلام دوستان
خب معلومه که من یه دست اندازم! نه مقصد که جواب سوال هامون رو بدونه و نه حتی یه راه که مسیر رو نشونمون بده. این که گفتم دست اندازم واسه همینه. دست انداز ها درست وقتی فکر میکنیم همه چی رو میدونیم مقصد رو میشناسیم راه رو درست انتخاب کردیم و حالا فقط باید گاز بدیم، سراغمون میان. واسه همینه که میگم اینجا دنبال جواب نگردین اومدم سوال کنم و با دوستانم حرف بزنم نه این که حرفم رو به هر بهانه ای بزنم ...

درباره ی دست انداز این جا بیشتر بخونید:
http://dast-andaz.blog.ir/page/about-me

بایگانی

بعضی کتاب ها عقیم اند!

يكشنبه, ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۲، ۰۱:۴۸ ب.ظ

بعضی کتاب ها عقیم اند. شاید حاصل نگاه خیلی علمی ما به معماری،  شاید از ترس نفی و رد شدن ایده ها و بلند پروازی هایمان از سوی دیگران، شاید ازین که بقیه ما را نقد کنند به خصوص اساتید دیگر ... که فلانی جوگیر شده! حرف هاش اصلن علمی نیستن! سر پیری و معرکه گیری! - ( ادامه ی مطلب)


نیارش - غلام حسین معماریان

شاید به این دلیل که به ما در دوره های دانشگاهی از همان اول یاد میدهند چه طور همدیگر را به سخره بکشیم روحیه ی فردی  داشته باشیم و به جای تمرکز کردن و بهانه کردن نقاط مثبت کارهای دوستانمان، هر نقطه ضعفی را چه طور نقدکنیم.    این را درست از اولین کرکسیون های سر کلاس مقدمات یک به ما یاد داده اند! از همان وقتی که اساتید آرمانی مان میشوند آن ها که برگه های کروکی و اسکیس را پاره میکنند! به خانه ای که طراحی کردی میگویند طویله! و هر چیز دیگری! ...

 

اما یادمان هم نرود کسانی که که شاید نیمی از دانسته های معماریمان را در عصر جدید مدیون آن هاییم و هزاران هزار مقاله ی isi و ... امروز در مورد عقایدشان میدهند هم حتی موقع پیری هم معرکه گیر بودند تا چه برسد به دوران یاغی گری جوانیشان! مثل لوکوربوزیه و ...


پی نوشت: شنیده بودم استاد  معماریان گفتن میخوام این کتاب یه کتاب جریان سازی کند در بین دانشجو ها و قص علی هذا وقتی کتاب رو گرفتم بی اختیار و خیلی زود یاد پست منهتن یانون دیزاین  افتادم! هنری که بد میدونه حرفی بزنه نفی کنه داد بزنه یا راه نشون بده و خالی از هر احساسی صرفا چیزی رو روایت  و توصیف میکنه! یعنی هنر توصیفی! دوست دارم اسم کتاب دکتر معماریان رو بذارم کتابی توصیفی! نه جریان ساز و نشون دهنده  ی راه اینده  ی معماری! هرچند واقعا مطالب خیلی مهم و پرباری داره و قطعا جزو مراجع مطالعه ی معماری سنتی ما خواهد بود اما با یه نگاه سرسری چیزی از معماری آینده توش ندیدم!


منهتن یوتا سون - هنر توصیفی




مطالب مرتبط دیگر دست-انداز:

 

معماری معاصر ایران، نفحات نفت و نقش مردم در تئوری معماری

معرفی: تحقیق در معماری گذشته ی ایران - محمدکریم پیرنیا

 معماری اسلامی یا معماری مسلمانان؟ (معرفی کتاب تاملات در هنر و معماری-مهندس نوحی)


 یک معرفی نیم بند از سازه در معماری (سازه در معماری-دکتر گلابچی)

وقتی اتوبوس کانت و دکارت چپ کرد! - (در معرفی پدیدارشناسی مکان-دکتر پروین پرتوی)

معرفی طراحان چگونه می اندیشند؟! - (برایان لاوسن)

معرفی کتاب تکه انگاری فرایندی در طراحی معماری - (دکتر ادیبی)

معرفی کتاب شهر درخت نیست - (کریستوفر الکساندر)


معرفی: چند کتاب خوب معماری به مناسبت نمایشگاه بین المللی کتاب

 کنکور کارشناسی ارشد معماری – چند تجربه



هم چنین مطالب مرتبط با نقد و  معماری ایرانی و  کتاب معماری، معرفی کتاب،    هم میتونید ببینید :)



نظرات  (۲)

امیرجان سلام.
ضمن تبریک به خاطر حفظ تداومت در وبلاگ یه نکته ای به نظرم مهمه که میگم:
ببین اخیرا یه پستی گذاشته بودی تحت عنوان "بعضی کتاب ها عقیم اند" که من خیلی تعجب کردم از مصداقی که آورده بودی.(خودت میدونی که من یه مدتیه پیش معماریان کار میکنم بنا به علاقه شاید!!) که دلیلش رو در ادامه خواهم گفت.
از طرفی در فضای کلی صحبتایی که تو وبلاگ خوبت گذاشتی پیرامون معماری به نظرم یک روح کلی دمیده شده و اونم "گونه ای جستجو برای رسیدن به خط معماری" یا "فرآیند معماری یا .. هست. (یا حداقل من اینجوری دیدم چون خودم به این مساله خیلی علاقمندم و به کجاها که کشیده نشده ام(
ببین به نظرم در چند پست آخرت یعنی مشهدی میرزا و نوحی و نیارش یک مرز به اندازه ی مو و  حساس وجود داشته که در نهایت تونسته منجر بشه به نظرت راجع به نیارش.
من معتقدم نحوه ی برخورد ما با معماری ایرانی باید با زبون خودش صورت بپذیره نه با دستگاه فکری که در مورد معماری غرب به ما آموزش داده شده (که چه آموزشی!!!؟) ، منظور اینکه بخشی از معماری ایرانی ما همان سیستم های طاق و وقوس و گنبد و تکنولوژیکش هست ;iدر یک کلمه ی نیارش جمع آوری شده و همه مون میدونیم که طبق اصول پیرنیا نیارش فقط یکی از 5 باب اصلی در شناخت معماری ایرانیه...
اینکه شناخت یکی از این ابواب به گونه ای که تا به حال صورت نپذیرفته بود (منظورم گونه ای شناخت علمی هست که به نظرم در کارها و کتاب های معماریان هست. یعنی گونه ای بیان و زبان علمی که علاوه بر اینکه معماری ایرونی رو به نحو مناسبی و با کلمات و شرح حال خودش ارائه میده دارای طبقه بندی ها و ساختار های مناسب علمی هم هست که باعث میشه تا اون خلا ای که میان نسل قدیم و جدید معماری  در ایران وجود داره البته برای علاقمنداش حفظ بشه) صورت بپذیره.
بدون شک ادعای گزافیه اگه بخوایم کل معماری ایرانی رو در کتاب نیارش خلاصه کنیم.(که عده ای همین رو هم تاریخ گرایی محض میبینین و نه بازخوانی تاریخ!) (که طبق شناختی ک من از دکتر معماریان دارم فک نکنم اصن همچین نیتی داشته بوده باشه.) خوب حالا به نظرم حداقل هرکسی که علاقمنده باید تلاش کنه در باب فرآوردن زمینه های شناخت در این مقوله.
بدون شک برای مثال ممکنه یکی به باب مردم واری معماری ایرانی علاقمند باشه و با بررسی  مثلا ویژگی های جامعه شناختی این مردم (که البته احتمالا همین جامعه شناسی هم باید با بیان ایرانیش (اگه وجود داشته باشه البته)کار بشه) به معرفی و یا ارائه ی دستاورده ایی بشه .

و یا حداقل این که نه اصن کی گفته باید به نتیجه ای رسید در این اوضاع تکثر گرایی!!.

نمیدونم فک کنم خیلی پرانده گویی کردم.اگر هم دیگه رو دیدیم یادت باشه یه مسائلی جا موند توی این مجال که ایشالا میگم بهت نظرمو...

پاسخ:
سلام بهنام جان

شرمنده بابت این که کمی دیر دارم جواب میدم این چند وقت درگیر اسکیس ارشد بودم و نتونسته بودم سر بزنم بعدش هم اسباب کشی از خابگاه و ...


در مورد خط معماری و ... درست حدس زدی و امیدوارم ان شالله حضوری یا زیر همین کامنت نظر و تجربیات تو رو هم در مورد این مساله بدونم.

در مورد دستگاه فکری غرب و ... قبلا هم یادمه با استاد خسروی یه سری صحبت هایی کردیم، عیسی حجت هم توی کتاب سنت و بدعت در اموزش معماری همین نگاه رو داره و   به نحوه ی برخورد مثلا سیحون و امانت و فرمانیان و ... به معماری سنت نقد داشت.
اما برای خود من هنوز این مطلب جا نیافتاده و راستش به نتیجه ای نرسیدم. در این مورد هم فکر کنم باید با هم صحبت کنیم :)

"گونه ای زبان و بیان علمی" - این رو قبول دارم و هیچ وقت کار ارزشمند دکتر معماریان رو نفی نمی کنم اصلا صحبت این متن من هم همین بود که چرا اساتید باید انقد درگیر قالب های خشک علمی باشن. مثال لوکوربوزیه برام خیلی جالبه هم مقاله ی علمی می نوشته هم ژورنالیستی هم بیانیه و مانیفست می داده هم داد میزده هم ....
ایرادی به دکتر معماریان نیست ولی من دوست داشتم دکتر معماریان هم خارج ازین قالب های علمی کمی اثرگذارتر ظاهر می شد هرچند الان هم خیلی تاثیر گذار هستند :)

یکی از چیزهای دیگه ای هم که در مورد دکتر معماریان برام جالب بود و ایشون رو ازون استادهای صرفا علمی و ساینتیفیک! جدا می کنه این کار جمع اوری خانه های ایرانی و ... اش هست :)

ان شالله اولین فرصت همو ببینم فکر کنم چیزای زیادی واسه یادگرفتن ازت پیدا کنم
موفق باشی :)

نقش فضا در معماری ایرانی
کتاب آقای دکتر معماریان " نیارش معماری ایرانی " همون که عکسش بالاست در سی امین دوره کتاب جمهوری اسلامی ایران به عنوان کتاب برگزیده سال انتخاب شد !
پاسخ:
سلام  علی اقا اتفاقا همین چند روز قبل توی دانشکده دیدم :)
التبه حرفی که من زدم مغایرتی با این نکته نداشت اون موقع من هم نگفتم که کتاب بدی هست که! صرفا گفتم انقد جریان ساز شاید نباشه

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">