یادداشت های روزانه

دغدغه های یک دانشجوی معماری از همه نوع

یادداشت های روزانه

دغدغه های یک دانشجوی معماری از همه نوع

یادداشت های روزانه

سلام دوستان
خب معلومه که من یه دست اندازم! نه مقصد که جواب سوال هامون رو بدونه و نه حتی یه راه که مسیر رو نشونمون بده. این که گفتم دست اندازم واسه همینه. دست انداز ها درست وقتی فکر میکنیم همه چی رو میدونیم مقصد رو میشناسیم راه رو درست انتخاب کردیم و حالا فقط باید گاز بدیم، سراغمون میان. واسه همینه که میگم اینجا دنبال جواب نگردین اومدم سوال کنم و با دوستانم حرف بزنم نه این که حرفم رو به هر بهانه ای بزنم ...

درباره ی دست انداز این جا بیشتر بخونید:
http://dast-andaz.blog.ir/page/about-me

بایگانی

کنکور کارشناسی ارشد معماری – چند تجربه

سه شنبه, ۲۷ فروردين ۱۳۹۲، ۰۹:۰۶ ب.ظ

 

کنکور کارشناسی ارشد معماری چند تجربه

قبل از خواندن متن دقت کنید این مطلب سال 92 نوشته شده و ممکنه کنکور تغییرات زیادی داشته این سال ها

سلام دوستان، اولین پیشنویس های این مطلب رو قبل عید نوشته بودم ولی بابت مشکلاتی که این چند وقت گریبانمو گرفت نتونستم این جا بذارمش ... در واقع یکی از دوستان خواسته بود منابع رو براشون بنویسم منم به همین بهانه سعی کردم یه کمی پامو فراتر هم بذارم و تجربه ها و البته عادت های خوبی که توی این چند ماه درس خوندن رو پیدا کردم رو هم بنویسم که به نظرم اون ها مهم ترن! چون باقی مطالب همون اسم کتابای کنکوره که هر جایی پیدا میشه لابه لای اسم نابع البته کمی هم در مورد ترتیب خوندشون نوشتم و این که خودم چه طور برنامه ریخته بودم. امیدوارم واسه دوستان مفید باشه التماس دعا ... ادامه ی مطلب

 

کنکور تست زدن گزینه کاریکاتور

 

 

 

تاریخ معماری غرب

به ترتیب اولویت

معماری معاصر غرب قبادیان

ریشه ها و مفاهیم معماری غرب بانی مسعود

از زمان و معماری مزینی

معماری و شهرسازی در قرن بیستم - لادن اعتضادی

(لادن اعتضادی  جزوه ی کلاسی هم دارن که میتونید اون رو بخونید)

 

معماری جهان

معماری جهان زارعی

مبانی و ریشه های معماری غرب بانی مسعود که به نوعی هم معماری جهان زارعی رو عمق میده و هم معماری غرب قبادیان رو

 

درک معماری

زیبایی شناسی در معماری گروتر

روستا انتشارات شهید بهشتی

یه سری سوالات هم هست از سال ها و ... مختلف که میتونید اون ها رو هم بزنید و تمرین کنید تقریبا حدود 1000 سوال با جواباش هست

 

سازه

اول از سازه در معماری گلابچی

یا درک رفتار سازه ها شروع کنید

 

بعد میتونید به کتاب فن ساختمان مرکز معماری نوشته ی فاطمی مراجعه کنین و اونو باید خیلی خیلی دقیق بخونید مثل ایندکس هست یه کتاب خیلی جامع از همه ی کتابها و جزوه های گلابچی

 

اما کلا کتاب های گلابچی دو نوعند یا مفهومی و پایه هستند یا دیتیله و ریز تر

 

مثلا الف: سازه در معماری، درک رفتار سازه ها، طراحی لرزه ای که در بحث درک سازه ای خیلی عالی هست و توصیه میکنم حتما بخونید، و ؟؟؟ - علاوه بر این ها سازه به مثابه معماری هم خیلی در کنکور نمیاد منتهی کتاب  خوبی هست که وقت کردید بخونید...

 

گروه ب: دیتیله تر هستن مثلا توی سازه در معماری چند نوع سازه ی مختلف تشریح میشه توی این دسته کتاب ها ریز تر در مورد هر کدوم بحث میشه: مثل سازه های مشبک گلابجی، یا پوسته ها و ورق تاشده و استاتیک کاربردی یا مقاومت مصالح برای معماران و قص علی هذا

پوسته ها و سازه های ورق تا شده، و چند کتاب دیگه که اغلب هم لازم نیست بخونیدشون مگر برای رشته ی تکنولوژی دانشگاه تهران و پایداریش به علاوه مطالب این دسته کتاب ها توی کتاب فن ساختمان فاطمی هم اومده و خلاصه شده.

 

کتاب های جدید مثل نانو فناوری، طبیعت منبع الهام هم خیلی مسخره و فقط حفظی سوال میاد که خود من فقط خلاصه هاش رو خوندم و مشکلی نداشتم، معماری آرکی تایپی، و احتمالا یه کتاب دیگه این ها رو خلاصه هاش رو هم بخونید قطعا مشکلی پیش نمیاد و سوالات رو  میزنید

 

یه سری کتاب هم داره که توی حوزه های غیر سازه سوال میاد مثلا کتاب ساختمان ها چگونه عمل میکنند، که توی بخش اجزا سوال ازش میاد گاهی هم حتی توی نور و تاسیسات ازش سوال اومده و کلا هم حتما باید خونده بشه

 

راستی یه بخش کوچکی از سوالات سازه هم تحلیل خرپا و ... هست که توی همون کتاب فاطمی هست . اگه خواستید بازم بیشتر کار کنید کلی جزوه و ... میتونید از اینترنت پیدا کنید به علاوه عصر کنکاش هم یادم هست یکی از بچه ها از تحلیل خرپا هاش صحبت میکرد.

 

نکته: کلا توی کنکور ارشد به جز این تحلیل خرپا ها هیچ مساله ی محاسباتی ای نمیدن اغلب دو دو تا چهار تاست خیلی از فرمول های کتابایی مثل گرما ی قیابکلو اصلا نمیان و نیازی نیست حفظ کنید.

 

نور: جزوه ی خانم قیابکلو رو بخونید با چند تا مقاله و جزوه ی دیگه هست که سر فرصت براتون ایمیل میکنم نیازی نیست توی نور برید و کتاب نور قیابکلو (فیزیک ساختمان جلد 3) رو بخونید + توی نور و صدا هم جزوه ی خود استاد هدایتی هم خوبن و به خصوص بد نیست اول از اونها شروع کنید

 

صدا: فیزیک ساختمان قیابکلو عالی است

گرما: فیزیک ساختمان قیاب جلد دو + جزوه ی خلاصه ی کتاب کسمایی + یه بخش هایی از کتاب بررسی اقلیمی ابنیه سنتی ایران  قبادیان میاد (که خود مرکز معماری توی ازمون ها نوشته کدوم صفحاتش مهم هست)

 

تاسیسات: ساختمان ها چگونه عمل میکنند و کتاب تاسیسات مکانیکی سلطان دوست عالی است

 

صدا گرما و تاسیسات فقط همین سه کتاب رو بخونید کافیه کافیه :)

 

معماری ایران:

معماری ایرانی

سبک شناسی کامل بقول بچه ها خورده شود!!

یه سری جزوه های کلاسی برخی اساتدی مثل دکتر متدین، و ؟؟؟ معماری ایرانی که خلاصش رو بخونید کافی هست

کتابی هست از انتشارات عصر کنکاش که خیلی از نکات سبک شناسی و معماری ایرانی رو جمع کرده جالب هست اگه تهیه کنید مرور میشه و خوبه

به علاوه امسال بعد کنکور ما معماریان کتاب نیارش رو چاپ کرد که احتمال زیاد منبع کنکور هست و اتفاقا بهتر هم شده چون مطالب خیلی پراکنده رو جمع آوری کرده یک جا

 

زبان: 504 – essensial words for tofel  +words و 1400 لغت که اگه از تابستان هم شروع کنید میرسید ولی بهتره از همین الان بخونید تا بعدا خیالتون راحت باشه من خودم هرشب یه درس 504 رو میخوندم و لایتنر میکردم خیلی خوب بود تقریبا عادت شده بود دو کتاب اول رو که حتما باید بخونید 1400 لغت رو هم اگر بخونید عالی هست.

 

زبان تخصصی هم یه کتاب ریدینگ امیری داره مرکز معماری منتشر کرده اون رو هم بخونید البته بعد مهر هم میشه به اسم زبان تخصصی معماری

 

منظر:

نعیما + چند تا جزوه از اعتضادی(تاریخ منظر) و معماری با طبیعت در گذرزمان و ... که همه رو میتونید از مرکز معماری تهیه کنید + عصر کنکاش هم خلاصه ای از نعیما رو داره اون هم میتونید بخونید ولی عکس هاو نقشه های نعیما رو حتما حفظ کنید که کار سختی نیست و بعد دی ماه هم میشه انجام داد! کلا منظر خوندنش راحته ولی کسی طرفش نمیره به همین خاطر بالا زدنش خیلی به رتبه تون کمک میکنه

 

عناصر جزییات : عناصر کزازی مرکز معماری یا نشر پوران پژوهش (هر دو یک کتابن از دو نشر) + فناوری های نوین ساختمانی گلابچی که خیلی مهم هست شاید از کزازی مهم تر + کتاب ساختمان ها چگونه عمل میکنند + احتمال داره کتاب جزییات ارتقا دهنده گلابچی که جدیدا در سالی که ما کنکور دادیم منتشر شد البته برای ما سوال نیومد و فکر نمیکنم خیلی لازم باشه حداقل تا دی ماه 92 بخونیدش!

 

 

 

سایر مطالب - تجربه ی من

 

تابستان : یه کاری که من در دوران کنکور کردم و فکر میکنم خوب بود این بود که تابستون رو گذاشتم و چند تا حدود 5 تا از کتاب هایی رو که علاقه داشتم و مفهومی بودن رو خوندم مثل سازه در معماری، تاریخ معماری جهان زارعی، گروتر، قبادیان، اعتضادی که همه رو علاقه مند بودم مثلا تاریخ معماری بحث شیرینی بود برام پیشنهاد میکنم از کتابایی که دوست دارید شروع کنید و تابستون رو هم از دست ندین ینی میشه با یه کم وقت گذاشتن بار خودتون رو بعد مهر کلی سبک کنید.

(حتی من فرصت این رو داشتم که 5،6 کتاب غیر درسی و کنکوری رو هم توی این مدت بخونم که جالب بودن :) ( فکر میکنم حتی اخری رو دی ماه خوندم! یعنی کلا خیلی وقت دارین نگران نباشید)

 

خود من تیرماه رو مشغول تحویل طراحی فنی بودم و فقط مرداد ماه رو کتاب خوندم جالبه توی همین ماه من 5 تا کتاب  رو که دوست داشتم خوندم سازه در معماری رو شاید سه روزه! (چون اولش بود و جوگیر بودم 3 روز 8 ساعته :)) و ... ولی باز شهریور دوباره یه کم گرفتاری شد و نخوندم شاید یه علتش هم این 8 ساعتی بودن اول کار بود که خسته ام کرد

 

مثلا میتونید توی تابستان رسما 10، 12 تا کتاب رو خیلی راحت بخونید

 بازم میگم پیشنهادم اینه حتما از کتابایی باشه که دوست دارید بخونید سر ساعت و ... هم به خودتون سخت نگیرین

 

اما نکته ی خیلی مهمی که من توجه نکردم خوندن زبان هست از همین موقع شروع کنین عالی هست مثلا خود من که از مهر شروع کردم تافل رو هر شب یه درس 30 لغتی میخوندم و لایتنر میکردم این طوری تافل رو یه ماه و نیمه تموم میکنین یا مثلا 504 رو یه ماهه و ....

 

 

همگام با آزمون ها: و یه سری کتابایی رو که یه کم خیلی حفظی بودن رو گذاشتم تا با برنامه ی ازمون مرکز معماری بخونم مثل ، صوت، گرما، تاسیسات که ازمون به ازمون میخوندم.

پاییز وقتم رو دو قسمت کرده بودم،

الف : یه سری درس هاو کتاب ها رو که اغلب دوست ندارین!!! یا رو اعصابن رو میتونین با برنامه ی ازمون مرکز معماری بخونین که عالیه و خورد خورد تموم میشه  - صدا،صوت گرما واسه من + سبک شنماسی و مرور جهان و ووو

به علاوه اگه از تابستون و قبل تر شروع کرده باشین خیلی از کتاب ها رو که جزو منابع ازمون های مرکز معماری هستن رو میتونید خورد خورد دوباره مرور کنید.

 

ب: یک سوم وقتم رو تو پاییز گذاشته بودم روی کتاب هایی که توی ازمون های مرکز نمیومدن یا کم تر مورد توجه بودن و من هم علاقه مند بودم بخونمشون البته این کاملا شخصی هست مثلا ممکنه بسته به نوع شخصیتتون و نوع درس خوندن باشه مثلا برای من این طور بود یه هفته یا دو هفته یه کتاب میخوندم یه ساعت خاص هم داشت مثلا شب ها بعد شام رو گذاشته بودم برای این کار و کتابایی مثل گروتر و ... که علاقه داشتم و توی برنامه ی  ازمون مرکز هم نبود رو خوندم + حتی گاهی که کتابی نبود غیر کنکوری هم خوندم در این مدت!!

 

راستی من وقتم رو سه قسمت کرده بودم سه تا 4 ساعت:

درس: 12-8

نهار و نماز و استراحت 2-12

درس 6-2

نماز شام و استراحت 8-6

بعد شام هم از ساعت 8 به بعد 2 ساعت زبان میخوندم و 1 ساعتی هم کتابایی مثل گروتر و ... که علاقه داشتم

 

در ماه های اخر هم شما باید تقریبا همه ی کتاب های گلابچی رو یه ورقی بزنید و فقط دیاگرام ها رو نگاهی بندازید این کتاب ها هم شامل کتابای مفهومیش میشن و هم شامل کتابایی که شاید تا اخر هم نخونید و نیازی هم نباشد مثل سازه های مشبک گلابجی، یا پوسته ها و ورق تاشده و استاتیک کاربردی یا مقاومت مصالح برای معماران و قص علی هذا

 

 کتاب دهیم مغزهایمان را - از رنجی که میبریم

 

حتی خودسازی انقلابی :)

 کلا این دوران یه جورایی دوران خودسازی ادم حساب میشه حداقل از نظر علمی که این طوره و کلی چیزهایی که توی این 4 سال یاد نگرفتین رو یاد میگیرین. علاوه بر این ها برای خود من اتفاق و عادت های خوب زیادی پیدا کردم. ایده های خیلی زیادی توی خواندن منابع به ذهن آدم میرسه پیشنهاد میکنم همشون رو به نحوی که برای خودتون راحت تر و جالب تره یادداشت کنید.

تجربه ی خود من این طور بود که یه سری کاغد های یه رو سفید که کپی های دانشگاه با قیمت پایین میفروشن رو میگرفتم و هر وقت حین مطالعه ایده ای، بخش مهمی یا هر مطلبی که به ذهنم میرسید رو توی یکی ازین برگه ها مینوشتم.

 

این کار واسه خود من خیلی جالب بود و البته مایه ی خیر و برکت شد یادداشت هایی حول و هوش 70، 80 صفحه شده و ایده ی نوشتن یکی دو کتاب و چند تا مقاله پژوهشی و البته حتی موضوع پایان نامه م رو شکل دادن.

 

برای بچه های دفتری که من میشناختم به خصوص تاریخ معماری غرب توی این چند ماه مثل یه برنامه ی مطالعاتی و تشکیلاتی حساب میشد با دوستان یه سری اقدامات غربی ها رو زیر کلید واژه ی "ابزار" توی معماری غرب جمع کردیم، که در واقع اندام ایی از جامعه ی معماری هستن که توی کشورمون کار نمیکنن ینی یه طورایی یه سری پیشنهاد برای معماری ایرانی اموزش معماری نحوه ی برگزاری مسابقات و .... جمع شد یه سری مطالب رو زیر کلیدواژه ی "تصاویر" جمع کردیم که مربوط میشه به کارهایی که گوشه کنار غرب معمار ها، گاهی دانشجوها، گاهی گروه های حرفه ای معماری تونسته بودن با یه کار و اقدام تاثیر زیادی رو توی رشد معماری شون بذارن قرار شده تا یه کتابچه به همین اسم چاپ کنیم که در واقع یه جورایی تصویر یه دانشجو، یه معمار یا یه استاد خوب معماری رو توی انقلاب اسلامی نشون میده و باز هم یه سری پیشنهادو راه حل ... و ...

 

همه ی این ها رو حین این که درست مثل مثل بقیه ی بچه ها درس میخوندیم جمع کردیم ینی کار خاصی انجام نمیدادیم فقط با یه سری یادداشت کوچیک و نگاه انتقادی تونستیم این چند ماه رو واسه خودمون شیرین تر کنیم. جالب تر میشه اگه چنین کاری ادامه پیدا کنه و بچه هی دفتر هر سال ادامش بدن و یه مجموعه ی خوب جمع شه

 

امیدوارم این دوران واسه شما هم پر از برکت های معنوی و علمی باشه که قطعا هم ان شالله همین طور خواهد بود.

 

 


 

مطالب مرتبط دیگر دست-انداز:

 

 

معرفی: چند کتاب خوب معماری به مناسبت نمایشگاه بین المللی کتاب

 

معرفی: تحقیق در معماری گذشته ی ایران - محمدکریم پیرنیا

 معماری اسلامی یا معماری مسلمانان؟ (معرفی کتاب تاملات در هنر و معماری-مهندس نوحی)

بعضی کتاب ها عقیم اند! (نقدی بر کتاب نیارش دکتر معماریان)

 یک معرفی نیم بند از سازه در معماری (سازه در معماری-دکتر گلابچی)

 

وقتی اتوبوس کانت و دکارت چپ کرد! - (در معرفی پدیدارشناسی مکان-دکتر پروین پرتوی)

معرفی طراحان چگونه می اندیشند؟! - (برایان لاوسن)

معرفی کتاب تکه انگاری فرایندی در طراحی معماری - (دکتر ادیبی)

معرفی کتاب شهر درخت نیست - (کریستوفر الکساندر)

 

هم چنین مطالب مرتبط با کتاب معماری، معرفی کتاب،   هم میتونید ببینید :)

 

 

 

 
 

نظرات  (۳۴)

سلام امیر جان
ممنون از راهنمایی هات، خیلی خوب بود، خیلی استفاده کردم، ممنون که وقت گذاشتی و تجربیات با ارزشت رو انتقال دادی، باشد که این تبدیل به یک فرهنگ بشه در بین ما و به هم کمک کنیم و به قولی سعی کنیم مونوپل نباشیم!
پاسخ:
سلام اقا مصطفی
خواهش میکنم جز وظیفه چیز دیگه ای نبود قبلیا هم تجاربشونو ب ما دادن ما وظیفمونه به بعدی ها بدیم :)

salam

 

kheyli khub bud

faghat ye soal.

 

darkol az k bayad shorou kard?

terme 7?

ya zudtar?

 

man felan terme 3 hastam.

پاسخ:
سلام داش فردین :) ما مشتری همیشگی مهرازتون هستیما! :)

من خودم چون 9 ترمه بودم وقتی ترم 8 ام تموم شد و رفتیم تعطیلات تابستون به فکرش افتادم راستش زبان رو هرچی زودتر شروع کنی بهتر هست به دردت هم میخوره منتهی باقیش رو لازم نیست تا ترم 7 اینا نگرانش باشی من خودم همون طور که گفتم تابستون ترم 8م اونم مرداد و شهریور جهار پنج تا کتاب اصلی رو خوندم و بعد ترم مهرماه رو هم مرخصی گرفتم و درس خوندم کافی بود حتی یکی از دوستام بود که کلاس هم میرفت دفاع هم کرد و کلی مشغله هم داشت تازه تابستون هم چیزی نخونده بود مهر ماه شروع کرد و کنار درساش خوند منابع رو و رتبش شد 23 :)

کلا این که حالا حالا ها فکرش نباش برو و هرجی میتونی این چند ترم تا ترم 7 که موقع کنکورت میرسه، دنبال علاقه هات برو کتاب بخون طراحی کن نرم افزار یاد بگیر نگران نباش اصلا :)

سلام

خیلی ممنون عالی بود.فقط چندتا سوال برام پیش اومد

اول این که من تیر رو به خاطر تنبلی از دست دادم از این به بعدم تحویل طراحی فنی و روستا و طرح هم تا خود مهر کش پیدا کرده حالا من چی کار کنم؟

بعد این که اگه مشکلی پیش نیاد و این تحویلامم خوب بدم میتونم دانشگاه خودمون بمونم و اگه خیلی خوب بشه و اول بمونم تو کنکور سهمیه خواهم داشت.خواستم این شرایط رو بدونید بعد اگه خواستید لطف کنید راهنمایی کنین.

نکته بعدی اینه من نمیخوام آزمون شرکت کنم اصلا نمیدونم کار درستی هست یا نه؟بعد این که همه جزوات پارسه رو واسه خوندن پیشنهاد دادن بهم خوبه به نظر شما؟

نکته آخرم این که تو منابعتون از یه سری جزوه نام بردید من خودم یه سری جزوه دارم اما امال این اشخاص نیست اون ها رو چه طور میشه پیدا کرد؟

خیلی ببخشید این قدر طولانی شرمنده

ممنون

پاسخ:
سلام ببخشید کمی دیر جواب دادم شهرستان دسترسی به نت ندارم

در مورد این که تیر رو از دست دادین یا تحویل دارین تا مهر نگران نباشین کل حرفم توی این یادداشت هم همین بود که تابستون کافیه 5،6 تا کتابی که دوست دارین رو شورع کنین همین مابین تحویل ها و ... میشه کلی کتاب خوند یکی از دوستان که 23 شد حتی هیچی توی تابستون نخونده بود و از مهر یا ابان شروع کرد ... اتفاقا ممتاز اموزشی بود و ارشد هم میخوند فکر کنم باایشون هم مشورت کنین خیلی خوب باشه


در مورد این که نمیخاین ازمون شرکت کنین اگه منظورتون ازمون ازمایشی هست باید بگم بستگی به خودتون داره بضی ادم ها وقتی مسیر متفاوتی از بقیه میگیرن دچار استرس میشنیا باید بدونن نسبت به بقیه کجا قرار دارن و ... حتی این که ازمون باعث شه شما بیشتر درس بخونین یا مجبور شین بضی منابع رو بخونین هم مهمه مثلا من صدا، نور و تاسیسات رو دلم نمیکشید بخونم و با ازمون ها مبحث مبحث مجبور شدم بخونم :)

در مورد جزوه های پارسه چیزی نمیدونم منتهی یکی از دوستان توی ازمون هاش شرکت میکرد و میگفت خیلی بد بوده . جزوه هایی که من خوندم و این جا نوشته بودم جزوه هایی بود که اغلب از مرکز معماری گرفتم میتونید برین و از واحد کپیشون بخرین البته پی دی اف هاش هم هست و میتونید از بچه هایی که شرکت کردن پارسال بگیرین
یه سری جزوه های معروف دیگه هم هست که خیلی پیداکردنشون سخت نیست و میتونید از بچه های سالای قبل بگیرین

اما در مورد این که بمونید دانشکده خودمون یا برین جای دیگه یا کنکور بدین و ... اولین نکته ای که به نظرم می رسه اینه که فکر کنم اگه 8 ترمه تموم کرده باشین میتونید دانشگاه تهران و بهشتی و ... هم درخواست پذیرش بدون کنکور بدین ... اما در کل جواب این سوال خیلی بستگی به هدف و برنامه ی بلند مدت شما داره مثلا میخاین بعد ارشد چی کار کنین؟ دکتری بخونین؟ کار پژوهشی یا اموزشی (هیئت علمی) انجام بدین؟ یا کار حرفه ای در بازار؟ معمولا دانشجوهای دکتری رو از بچه های ارشد و کارشناسی دانشکده یخودشون میگیرن و ادم توی این چند سالی که میمونه توی داشنگاه شناخته شده میشه و بعدا واسه هیئت علمی و دکتر ی و .... راحت تر پذیرفته میشه!  خیلی از مسایل زندگی شخصی ادم هم مرتبط میشه که باید به اون ها هم فکر کنین .
بضی بچه ها میخان اپلای بگیرن و خارج برن این هم باز میتونه توی تصمیمتون تاثیر بذاره این که مثلا بدون دغدغه این یه سال رو کار پژوهشی انجام بدین یا وقت بذارین روی طرح هاتون و ... و یه روزمه قوی واسه خودتون درست کنین یا کنکور بخونین؟

در کل توی این زمینه با اقای قلیچی صحبت کنین خیلی میتونه مفدی باشه

سلام

خیلی ممنون خیلی محبت کردید این همه فرصت گذاشتید و جواب دادید واقعاممنون.

البته فکر کنم یک سو تفاهم شد من بعید میدونم هم دانشکده ای باشیم چون این آقایونی رو که فرمودید من نمیشناسم و دانشجو تهران نیستم.بعدم این که برای ارشد بدون کنکور معدل تا ترم 6 حساب میشه منم ترم 6  رو تموم میکنم مشکل اینه اگر بخوام از این امکان استفاده کنم باید بهمن این سال که من ترم 7 میشم امتحان ارشد شرکت کنم و همزمان کارهای دانشگاه و ارشد خوندن نگرانم میکنه.

بازم ممنون از وقتی که گذاشتید.

پاسخ:
خواهش میکنم بله شرمنده سوتفاهم شد! :)

همش بستگی به  شناختی داره که ادم از خودش داره و البته بعد این که تصمیم گرفت اراده و توکل  و این که شک نکنه

منتظر خبرای خوش:)
سلام.
ارشد چی قبول شدید؟ کدوم دانشگاه؟
اگر نونستید در مورده گرایشات ارشد معماری بنویسید. تفاوت هاشون . کاربردهاشون

پستتون رو خوندم. استفاده کردم .



پاسخ:
سلام اقا صادق ان شالله جوابا شهریور و احتمالا اواخر شهریور میاد تا اون موقع باید واسم دعا کنین :)
در مورد گرایشا هم راستش خیلی سلیقه ای هست فعلا چیزی توی ذهنم نیست و بعید میدونم بتونم مطلبی بنویسم که واسه دوستان مفید باشه
سلام
چه وبلاگ خوبی !
ممنون که تجربیاتت رو گذاشتی.
دو تا سوال دارم :
اول اینکه خودت رتبه ت چند شد ؟ قبول شدی ان شاالله؟
و دوم اینکه قیمت آزمون های آزمایشی مرکز معماری ایران که گفته بودی تو متن چقدر هست؟منظورم اینه که شما چقدر دادی اون موقع ؟
در کل خیلی ممنون داداش
پاسخ:
علیک سلام اقا فرزاد
بابت لطفی که به وبلاگ داشتی ممنون
فعلا که جواب ها نیومده و ان شالله اخر شهریور جوابا میاد اما مرحله اول توی معماری 12 شدم
قیمت ازمون های مرکز معماری هم فکر می کنم حدود 300 تومن بود باز خودت سر بزن به سایتش یا زنگ بزنی بهتره

ان شالله موفق باشی
سلام داداش
جوابا اومدا :-)
کجا قبول شدی ؟
این وبلاگتم که به روز نمیکنی. دلمون خوش بود یه وبلاگ معماری خوب پیدا کردیم :-)
پاسخ:
سلام فرزاد خان :)
 تهران معماری  قبول شدم چشم همین الان می خواستم یکی دو تا مطلب بذارم. بعضی اوقات التبه مطلب میذارم اما چون مطالب آرشیوی و مربوط به سال های قبل هست توی صفحه ی اول نمیاد انقدر ها هم دست انداز نخوابیده خلاصه :)

سلام
تبریک میگم :)
من الان نگاه کردم ولی جدید تر از پست زیبایی های بیشتر... ندیدم.
اگر مطلب بذارید، تو قسمت آخرین مطالب سایت میاد دیگه ؟

در کل خیلی خوشحال شدم:)
ان شا الله که همیشه موفق باشی
پاسخ:
سلام
سلامت باشی اقا فرزاد

 واسه مطالب جدید میتونید توی خبرنامه ی سمت چپ وبلاگ عضو شین که هر وقت مطلب جدیدی اومد بفرسته با ایمیلتون
مطالبی ک این چند روز گذاشتم مربوط به سال 89 و 90 هست به همین خاطر نمیان توی اخرین مطالب
خیلی عالی بود،خداخیرتون بده،ازسردرگمی نجاتم دادید.
پاسخ:
خواهش میکنم چیزی از خودمون نداریم همه رو از سال بالایی ها به ما رسیده بود الان هم ما وظیفه داریم به بقیه بگیم
سلام مبارک باشه. ان شالله دکترا

چند درصد زده بودید؟
آزاد هم شرکت کردید؟ چی قبول شدید؟
پاسخ:
سلام اقا صادق
معماری 56 داخلی 86 منظر 30  - تهران معماری معماری قبول شدم :)
زبان و تاسیسات وتاریخ و درک عمومی جز کدوم حساب میشن ،دست انداز حان
D:
پاسخ:
سلام صادق خان یعنی چی جزو کدوم؟ :)
مگر سوالات دسته بندی نشده؟
دفترچه سوالات کنکور که در دستان مبارک شما ورق میخورد شامل چند قسمت سوال بود.
متلا زبان عمومی و تخصصی 30 سوال ف دروس تاریخ 30 سوال و ..
توی کارنامه چند درصد زده بودی ;)
D:
پاسخ:
آها :) کلا سوالات 4 بخشن زبان و تاریخ معماری و درک معماری و فن
تاسیسات جزو همون فن ساختمان هست فن=سازه، تاسیسات، صدا، گرما و اقلیم، عناصر جزئیات و ...
تاریخ هم که معلومه تاریخ معماری جهان  + اندیشه های معاصر غرب +  سبک شناسی معماری ایران  و ...
درک معماری
زبان=زبان عمومی و زبان تخصصی
آخرش ننوشتی هر بخش رو چند درصد زدی؟
پاسخ:
فن 70 تاریخ 50 درک 46 زبان 36 :)
سلام بر بزرگ معمار...به‌به به‌به کیف کردم قبول شدی انصافاً نه خوشم اومد... البته ببخشید با تاخیر تبریک !
من هم امسال کنکور داشتم ! از الان حدود دو هفته مونده به اعلام رتبه‌ها ! کاش زودتر میدونستم درصد‌های خودم رو بهتون اطلاع میدادم ! البته الان هم دیر نشده...
زبان 45 / فن 60 / تاریخ 65 / درک 58 / منظر 30
حیف بشه اونجور که باید کنکور رو خوب میدادم نتونستم ! تاریخ رو راحت بالای 80 میزدم یا درک...به هر حال باز هم خدا رو شکر...
می‌تونم از شما خواهش کنم که در رابطه با اسکیس مشورت کنم ؟
به بچه‌ها میگم بهم میگن تو دیوونه‌ای با این درصدها رتبه‌ات خوب میشه،فقط کمکم کنید ! منتظرم...
پاسخ:
سلام علی اقا
ان شالله هر جا ک خیر و صلاحت هست قبول شی
درصد هات خیلی خوبه فکر کنم سال بعد هم دانشکده باشیم ان شالله
در باره ی اسکیس هرچند چیز زیادی نسبت ب دوستام نمیدونم منتهی اگر خاستی هر کمکی ازم بربیاد خوشحال میشم میتونم مشاهر بچه ها رو هم بدم باهاشون تماس بگیری
آقای مهندس کلاس آقای صدیق رو ثبت‌نام کردم از هفته‌ی بعد شروع می‌شه.حالا دو هفته‌ی بعد نتایج می‌آد و معلوم میشه چند مردِ حلاج بودم!
پاسخ:
ان شالله ک خیره . فکر کنم بد نباشه این کارگاهی رو ک شقاقی (ایوان خانه معمار) ماه اخر برگزار میکنه رو هم شرکت کنی هم چین دوره ای رو مرکز معماری هم برگزار میکنه خوبه
باید برم این شقاقی رو درنظر داشتم...البته این کلاس صدیق تو زنجان برگزار می‌شه و من گفتم که نزدیک و اینا تو شهر خودمِ رفتم.
پاسخ:
به به همشهری هم ک دراومدیم! منم پدرم اهل زنجانه :)
خوشبختم.
پاسخ:
هم چنین :)
۱۴ بهمن ۹۳ ، ۲۰:۳۰ فردین طهماسبی
ببخشید من ی سوال حل نشده دارم

برای درس تاسیسات مکانیکی دقیقا چه کتابهایی و برای تاسیسات الکتریکی چه کتابهایی رو توصیه میکنین؟
پاسخ:
سلام داش فردین
تاسیسات مکانیکی سلطان دوست و برای الکتریکی هم که میشه صوت و نور این ها معمولا بچه ها جزوه ی قیابکلو و دو سه تا مقاله ی خاص رو میخوندن ک الان من یادم نمیاد میتونی از مرکز معماری بپرسی یا بچه هایی ک میرن مرکز

البته اینم بگم ممکنه منابع جدیدی اضافه شده باشن یا مثلا کسی جزوه ای ر بصورت کتاب منتشر کرده باشه برای منابع بهتره از بچه هایی ک تازه کنکور دادن بپرسی :)
به نظر من بهترین کاری که میشه برای کنکور عملی معماری انجام داد اینه که قبل از اینکه به فکر قوی کردن دست لاشیم باید طراحی رو اصولی یاد بگیریم ، من خیلی در این رابطه تحقیق کردم با خیلی از اساتید صخبت کردم ، دو تا کتاب در این مورد پیدا کردم یکی درک عمومی معماری انتشارات مدرسان شریف ، یکی هم طراحان چگونه می اندیشند  ، درک مدرسان شریف شاهکار روی کره ی زمینه ، هر نکته ای درخصوص طراحی رو مفصل توضیح داده ، اینکه ساختمان های بلند مرتبه رو چگونه طراحی کنیم ، تو بافت تاریخی چگونه طراحی کنیم و........ کلا همه ی شیوه ها رو توضیح داده ، و اینکه برای چه فضاهایی کدوم سازه رو استفاده کنیم ، رمگ و نورپردازیش که محشر بود ، کلا از زمانی که فرد بخواد کانسپت طراحی بده و چگونه اونو مدیریت و طراحی کنه توضیح داده تا اینکه چگونه فضا رو نورپردازی و رنگ کنیم ، 
واقعا عالی بود ،من 4 فصلشو حدود سه بار خوندم ، خیلی مطالب جذاب و سازنده س  
پاسخ:
سلام
این کتاب ها رو نخوندم واسه همین نمیتونم نظری بدم

در هر حال از راهنمایی تون ممنون
۲۹ خرداد ۹۸ ، ۲۲:۱۶ محمد نوری زاده
سلام خیلی ممنون از توضیحات خوبتون توی کتابای درک نوشتین یه سری سوال هست از سال ها؟منظورتونو نفهمیدم؟کجا هست یعنی؟راهنمایی کنین مرسی
پاسخ:
سلام اقا محمد عزیز
من سال 92 کنکور ارشد دادم
احتمالا خیلی از منابع عوض شده باشه
حتما با کسایی ک تازه کنکور دادن مشورت کن

اما در مورد سوالات درک منظورم این بوده که یه سری کتاب ها هستن مثلا اومدن سوالات سال های قبل رو جمع کردن میتونی ازون ها بخری و سوالاتشون رو بزنی

سلام ممنون بابت مطالبه مفیدتون، من امشب جدی تصمیم گرفتم ارشد بخونم، کارشناسی غیرانتفاعی خوندم، میخوام ارشد دولتی ورزانه، میشه؟ ازبعده عید شروع کنم خوبه؟؟ 

پاسخ:
سلام
بله دوستان متعددی رو دیدم که تونستن هکلاسی های خودم چند نفری دانشگاه تهران بودن که قبلا کارشناسی غیرانتفاعی یا پیام نور بودن

شما از وضعیت قبولی ارشد اطلاعی دارید؟تا چه رتبه ای امید به قبولی های روزانه تهران هست؟ 

پاسخ:
سلام من سال 92 امتحان دادم الان وضعیت خیلی عوض شده
میتونید به مرکز معماری ایران تماس بگیرین و مشاوره رایگان بگیرین
زمان ما حدود رتبه های صد و خورده ای با یه اسکیس خوب قبول میشدند دانشگاه های تهران

سلام،ممنون بابت مطالب فوق العادتون

ببخشید شما منابع رو گفتید تقریبا عوض هم نشده چیزی فقط یکم اضافه شده و من هم خیلی غول آسا دارم میخونم ،فقط برای تقویت اسکیس کتاب خوبی سراغ دارید؟ در واقع نمیدونم چیکار باید بکنم، کلاس هم اصلا نمیخوام برم..از راه حل های شما پیشاپیش متشکرم

پاسخ:
سلام خواهش میکنم
اسکیس بستگی به سطح خود شما داره ولی من هرکی رو دور و برم دیدم از دست قوی و ضعیف همه رفتن کارگاه شقاقی اون موقع
به نظرم حداقل کارگاه یک ماهه اش رو شرکت کنین بهتره مگر این که شرایط این سال ها از 92 عوض شده باشه یا اساتید دیگه بهتر باشن

سلام خدمت دوستان عزیز...

من فارغ تحصیل دانشگاه مازندران سال 89 هستم ..بعد از فارغ تحصیلی یه بار ارشد دادم البته رتبم 900شد واسکیسم جالب نبود . تو این مدت مهر طراحی ونظارت گرفتم و مشغول بکارم ..خیلی دلم میخواد واسه ارشد بخونم خیلی با خوندنش مشکل ندارم تمام ترسم از اسکیسشه ..من ساکن بابلم ..

میشه لطفا راهنماییم کنین چطور شروع کنم وبه چه صورتی ..

پاسخ:
سلام
این ک رفتین دنبال نظام کار خیلی خوبی کردین
برای ارشد هم معمولا کارگاه هایی مثلا دو سه روزه برگزار میشه در شهرهای محتلف ایران (از اساتید به نام تهرانی مثلا شقاقی، علی نیا و ...) توی شهرتون هم حتما ادم های خوبی هستن ک بتونن اسکیس کلاس بزارن براتون

در کل یه مهارته کلاس برین یا کارگاه دستتون میاد چی کنین

با مرکز معماری
اکادمی معماری
خانه عمران و ...
تماس بگیرین راهنمایی میکنن مثلا یادمه توی کارگاه های شقاقی ک یک ماه بود حتی ب بچجه های شهرستانی با مبلغی خوابگاه هم میدادن اون موقع ها
میتونین مثلا چند نفر بشین بعد درخواست بدین سه روز این ها بیان شهرتون کارگاه بزارن یا انلاین

مثلا یه مدرس خوب اسکیس:
https://www.instagram.com/aalinia/

سلام مجدد

برای آزمون آزمایشی مرکز معماریو پیشنهاد میکنین یا آکادمی تخصصی رو

بنظرتون لازمه اصلا ?و اینکه کلاسایی ک برگزار میکنن مثلا برای فن میزارن...میتونه کمکی بکنه یا نه?مشاوره هاشون چطور?

 

چنتا سئوال شد معذرت میخوام،پاسخ شما مستقیما روی تصمیم من تاثیر میذاره

 

سپاسگزارم بابت راهنماییتون🙏

پاسخ:
سلام
معمولا اوضاع مرکز یا اکادمی چند سال ی بار ممکنه فرق کنه
من سال 92 کنکور ارشد دادم ب همین خاطر راهنمایی ام شاید ب دردتون نخوره
بهتره با کسایی ک تازه کنکور دادن مشورت کنین

فکر کنم مثلا ی سری ب دانشگاه های خوب بزنین و از بچه های سال اول ارشد راهنمایی بخواین بهتره

زمان ما مرکز بهتر بود و شاید اکادمی اصلا ازمون نداشت
در مورد مشاوره و کلاس هم باز از بچه هایی ک درگیر بودن سالهای اخیر بپرسین اونم حتما از چند نفر بهتره

سلام

ممنون بابت مطالب مفیدتون

چجوری میتونیم کسایی که سالهای قبل مرکز معماری بودن رو پیدا کنیم؟

مرکز امسال جزوه جدا نمیفروشه و فقط جزوه ها به کسایی که کلاس شرکت کنن داده میشه.

پاسخ:
سلام
از خود مرکز نمیتونین تهیه کنین؟

سلام روز بخیر. در مورد آزمون عملی معماری کمی توضیح میدین؟

پاسخ:
سلام
من مدت ها قبل کنکور دادم
بهتره از دوستانی ک جدیدا کنکور میدن سوال کنین
مثلا یک روز برین یکی از دانشگاه های برتر تهران یا شهرستان و بعد مشورت بگیرین با ورودی جدید های ارشد

سلام ممنون بابت مطالب مفیدتون 

ببخشید یک سوال داشتم درس‌هایی مثل سبک شناسی و معماری جهان و معماری معاصر و... چطوری باید خونده بشه؟ چ مطالبی مهم تر هستند و وقت بیشتری باید روشون گذاشته بشه ؟ممنون میشم پاسخ بدین

پاسخ:
سلام
بهتره که با دوستانی که به تازگی کنکور دادن مشورت کنین
مثلا یک روز برین یکی از دانشگاه های برتر تهران یا شهرستان و بعد مشورت بگیرین با ورودی جدید های ارشد

اما من خودم به صورت تحلیلی میخوندم و نه کنکوری
شاید اول مثلا خیلی تاریخی و قصه گون بخونین خوب باشه بعد برگردین و سعی کنین تحلیلی بخونین بعد کنکوری و حفظی
هرچی عمیق تر بخونین اولین بار ها رو بعدا در مرور و حفظ راحت ترین


سلام وقتتون بخیر

من کارشناسی شیمی محض خوندم میخواستم بدونم میشه کارشناسی ارشد معماری داخلی شرکت کنم؟

پاسخ:
سلام اطلاعی ندارم
البته دوستان و همکلاسی هایی داشتم که مثلا فیزیک خونده بودن و بعد ارشد معماری بودن. فکر کنم میشه باز باید دقیق از سازمان سنجش دفترجچه و ... پیگیر شین یه زنگ هم ب مرکز معماری یا ایوانخانه معمار بزنید شاید بتونن کمک کنن

سلام، خوب هستین ایشالا؟

واقعا از درس خوندنتون لذت بردم. منتها من الان تازه شروع کردم واسه ارشد و تا کنکور کمتر از ۵ ماه دارم. رشته لیسانسم هم طراحی صنعتی بوده و زمینه معماری ندارم. در نتیجه باید یک راه سریع رو استفاده کنم و به خوندن منابع نمیرسم. میخوام بدونم اگر کنکورهای ارشد معماری رو از ۱۵،۲۰ سال پیش بزنم یا از روی کتابهای موسسات مثلا مدرسان یا هر جای دیگه بخونم، کافی خواهد بود؟برای کسی با شرایط من چه راه سرعتی رو پبشنهاد میفرمایید؟ متشکرم

پاسخ:
سلام آرمین جان
به نظرم صرفا سولاات سال های قبل جواب نده
پیشنهادم اینه که با مرکز معماری یا اکادمی تماس بگیر راهنمایی بگیر
اون ها جزوات خلاصه دارند
من تجربه ی اینطور رو ندارم نمیتونم کمکی کنم

سلام من دنبال منابع قوی هستم برا قبولی ۱۰۰دردصد...و اینکه ایا رتبه به قبول شدن برای گرایشات ربط داره یا از همون اول خودت انتخاب میکنی چه گرایشی بخونی؟

پاسخ:
با مرکز معماری تماس بگیری و مشاوره بخوای بهتره من الان خیلی وقته کنکور دادم
سعی کن منابع اصلی رو بخونی و از کتاب های کمک اموزشی و کنکوری برای جمع بندی و ... استفاده کن و به کلی جایگزین نکن

رتبه زمان ما اینطور بود که توی چند گرایش رتبه میدادن مثلا میگفت رتبه ات توی منظر انقدر هست رتبه در معماری این رتبه در گرایش ساخت و مدیریت پروژه انقدر بعد شما انتخاب رشته میکردی و در مرحله ی بعد برای رشته هایی که ازمون طراحی (اسکیس) داشت شرکت میکردی و جواب میامد

این ک توی چند گرایش رتبه میدادن از روی این بود که درس های مختلف رو هر کدام چند درصد زدی پس تا حدودی باید برنامه ریزی کنی فلان گرایش ها و بعد روی درس های اون ها سرمایه گذاری کنی البته عموما اشتراک زیادی دارن

بازم از بچه هایی که اخیرا کنکور میدن مشورت بگیری بهتره از مرکز معماری و ...

سلام وقتتون بخیر ...بخشید بنظر شما بازار کار کدوم گرایش بهتره؟

پاسخ:
سلام انقدر کلی نمیتونم بگم
ضمن این ک شرایط بازار کار هم تغییر کرده از سال 92 ک ما کنکور دادیم
ب خلقیات و روحیه شما، به شهر و منطقه ای ک هستین ب فرصت های کاری در اون شهر و ... هم بستگی داره

به نظرم با کسایی ک تازه از گرایش ها فارغ التحصیل شدن یا مشغول ب کارن در شهر و محل خودتون مشورت کنین

سلام وقتتون بخیر ممنون از مطالب مفیدتون 

من ترم دو معماری هستم تو نظرات بالا که خوندم گفتین فعلا زوده برای اماده ازمون ارشد شدن

ولی میخواستم از الان اسکیسم رو تقویت کنم به نظرتون از کجا شروع کنم

ممنون میشم راهنماییم کنین

پاسخ:
سلام وقت بخیر
از اساتیدتون راهنمایی بخواین
کارهای معماری رو زیاد ببینید و تحلیل کنین برای خودتون
مدام طراحی کنین و لذت ببرین

سلام خسته نباشید. برای کنکور ارشد میشه زبان آزمون روعوض کرد ؟ به جای زبان انگلیسی زبان دیگه ای رو برای آزمون انتخاب کرد؟

پاسخ:
سلام نمیدونم :)

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">