یادداشت های روزانه

دغدغه های یک دانشجوی معماری از همه نوع

یادداشت های روزانه

دغدغه های یک دانشجوی معماری از همه نوع

یادداشت های روزانه

سلام دوستان
خب معلومه که من یه دست اندازم! نه مقصد که جواب سوال هامون رو بدونه و نه حتی یه راه که مسیر رو نشونمون بده. این که گفتم دست اندازم واسه همینه. دست انداز ها درست وقتی فکر میکنیم همه چی رو میدونیم مقصد رو میشناسیم راه رو درست انتخاب کردیم و حالا فقط باید گاز بدیم، سراغمون میان. واسه همینه که میگم اینجا دنبال جواب نگردین اومدم سوال کنم و با دوستانم حرف بزنم نه این که حرفم رو به هر بهانه ای بزنم ...

درباره ی دست انداز این جا بیشتر بخونید:
http://dast-andaz.blog.ir/page/about-me

بایگانی

معرفی چند ابزار پژوهشی

شنبه, ۲۶ بهمن ۱۳۹۲، ۰۵:۳۴ ب.ظ

به نام خدا

یه مدتی هست دنبال چند تا نرم افزار خوب واسه پشتیبانی از کارای پژوهشی می گشتم، فکر کردم شاید بد نباشه این جا چند تا شونو معرفی کنم

 

این روزا به یه چیز عمیق ترم فکر میکنم یه زمانی بود مطلبی رو با عنوان دیکتاتوری مواد و مصالح نوشتم اون روزا خیلی به این فکر نبودم که این مساله چه قدر میتونه توی زندگی ما عمیق باشه بعدها بجای "مواد و مصالح"، "ابزار" رو گذاشتم و حدود ابان ماه بود که بجای همه ی این ها "رسانه" رو گذاشتم. (ادامه مطلب)


 


رسانه (medium, media) واسطه ای هست بین ما و دیگران و بالاتر از اون بخشی که من بهش علاقه مند شدم بین ما و خودمون ! اونطوری که مثلا زبان واسطه ای هست بین مفاهیمی که توی ذهنمون میاریم و

 

خوداون ایده ها مفاهیم و هرچیزی که در ذهنمون برای اولین بار و در بی شکل ترین حالتش رخ میده حالتی خمیری و مایع گون داره که درون هر ظرف، قالب و رسانه ای ریخته بشه  شکل اون رو میگیره. رسانه میتونه زبانی باشه که باهاش فکر میکنیم زبان فارسی! زبان معماری ای که توی دانشکده یاد گرفتیم و زبان به هر معنی دیگه ...

اما رسانه یک واسطه ی منفعل و خنثی نیست که هر ایده ای رو که ما درونش ریختیم بدون کم و کاست منتقل کنه بلکه در وهله ی پایین تر رسانه با بازنمایی اون ایده در ساختار خودش به اون ایده ی خمیری گون شکل میده شکلی که ساختار خود رسانه اون رو تحمیل می کنه!و در وهله ی بالاتر و مهم تر وقتی داریم در قالب یک رسانه فکر می کنیم ایده ای خارج از اون رسانه رو پذیرا نمیشه!  (همون دیکتاتوری رسانه)  (مشکلی که شاید بارها و بارها بهش برمیخوریم مثلا نگاه کنید به جوجه اردک  زشت در این یاددشات ) (+ به علاوه معرفی کتاب زبان باز رو هم ببینید)

 

مطالبی رو که توی پاراگراف قبلی گفتم رو ان شالله در یادداشتی با عنوان دیکتاتوری رسانه بیشتر بازش می کنم. علت مطرح کردنش این جا صرفا ازین جهت بود که برای پشتیبانی از ایده ها ونیاز هایی که توی ذهنم بود مجبور بودم تا دنبال ابزاری بگردم که با اون چه که توی ذهنم بود هماهنگ تر باشه و به اون ایده ها مجال بروز و توسعه ی بیشتری بده. خلاصه می خاستم بگم با یه همچین مبانی نظری ای بود که سراغ این چند تا نرم افزار زیر رفتم :)

 

Taggedfrog

 

مشکل من با مقالاتی که دانلود می کردم تقریبا با این نرم افزار حل شد قبلا سعی میکردم یه سری فولدر بندی و بخش بندی های موضوعی درست کنم و مثلا مقالات مربوط به فرایند طراحی، زبان شناسی و .... رو هر کدوم رو توی این فولدر ها بذارم به مرور یه مقاله توی چند بخش تکرار می شد اما هنوز واسه پیدا کردن بضی مقالات موقعی که بهوشن نیاز داشتم دچار مشکل می شدم بخصوص که عنوان برخی مقالات به اون چیزی که من ازون مقاله میخام یا توی مقاله هست ربطی نداره مثلا مقاله ای با عنوان فرضی  "فلسفه آموزش معماری"  ممکن بود به مباحثی مثل اموزش غیررسمی، استعاره، فرایند طراحی و ... اشاره هایی داشته باشه به همین خاطر موقعی که از سرچ خود سیستمم استفاده می کردم نمی تونستم با سرچ این واژه ها به اون مقاله برسم.

 

چند وقتی هست که همه ی مقالاتی رو که دانلود می کنم میریزم توی یه پوشه!!! و بعد با کلیدواژه هایی که به نظرم بعدا ممکنه باهاشون بخام اون مقاله رو پیدا کنم تگ شون tagg میکنم (برچسب میزنم). راستی حتی واسه تصاویری که توی سیستموتون دارین هم میتونید ازین نرم افزار استفاده کنید. مثلا تصاویری که گرافیست ها واسه خودشون ذخیره می کنن. یا کارای معمارای دیگه یا مثلا کارایی که توی ارک دیلی و ... میبیین.

 

نکته: من واسه پیدا کردن این نرم افزار 4 تای دیگه رو هم امتحان کردم، tagtower, tabbles, elyse, adobe bridge همین طور نرم افزار دیگه ای با عنوان adobe digital edition رو منتهی ب ا معیار های سبکی! گرافیک خوب، قابلیت بک آپ گرفتن و استفاده ی مجدد از فایل بک آپ وقتی نرم افزار یا ویندوز رو دوباره نصب میکنم به taggedfrog رسیدم.

tagged frog

 


One note

فکر میکنم از سال 89 بود که نوشتن رو به پیشنهاد بهترین دوستم شروع کردم ازون سال به بعد با word دم خور بودم تا این که کم کم علاوه بر متن هایی که مثلا تیو سایت ها می ذاشتم نیاز پیدا کردم یه سری چیزایی که توی ذهنم هنوز منظم و مدون نشدن رو هم بنویسم جایی مثلا ایده هایی که به ذهنم می رسید! گاهی خاطره نویسی! گاهی بحث هایی که با بچه های خابگاه داشتم و ... و مهم تر از اون بعد مدتی با این مشکل رو برو شدم که واسه ی سرچ کردن یه کلمه یا جمله ای خاص باید می رفتم یکی یکی فایل های ورد رو باز می کردم!!! مثلا فایل ورد یادداشت های ابان ماه مهرماه و ... به همین دلیل بعد این که مصطفی دلبریان این نرم افزار رو معرفی کرد همه ی مطالبم رو به این جا منتقل کردم. از خوبی های دیگه ی این نرم افزار اینه که لازم نیست مثل ورد در یه ساختار خطی فکر کنید! (قالب رسانه) و درست مثل هی صفحهی کاغذ بخصوص اگه تبلت با یه قلم نوری داشته باشین میتونید هر کاری بکنید!

 

از دیگر نرم افزار های خوب برای همین منظور evernote  و springpad هستند بخصوص evernote که روی ویندوز، ios و android هم نصب میشه و همه با هم sync می شن. ما که موبایل درست و حسابی نداشتیم :)

 

one note


Adobe Acrobat

 

خیلی ها این روزا با ebook مشکل دارن. من دوست داشتم توی کتاب ها بتونم یادداشت و نوت هم بذارم توی متن زیر برخی قابلیت هاش رو میبین مثلا زرد ها نکات مهم هست که اگه روشون کلیک کنین یادداشت میتونین بذارین به علاوه قرمز ها کلمات انگلیسی ای هستن که معنیشون رو نمیدونستم و معنی رو به صورت همون یاددشات گذاشتم سمت چپ هم bookmark ها رو میبینین که فصل هایی رو که مفید بوده رو علامت زدم.


adobe acrobate


Wonderlist

این نرم افزار رو علی اکبر یکی از دوستای خوب جدیدم معرفی کرده :) خوب یه کمی از فراموشی و شلوغ بودن ذهنم کم کرد به نظرم نرم افزار خوبی هست به علاوه که اون قابلیت sync شدن رو که من هنوز نمی دونم چی هست :)) رو هم داره و احتمالا روی چند تا سیستم عامل هم بتونه نصب شه. قابلیت زمان دادن اهم و مهم کردن زنگ هشدار گذاشتن هم قابلیت های دیگه شه.

wonderlist

نظرات  (۷)

khili karbordi va dasteh bandi shodeh bood
mamnoon
پاسخ:
سلامت باشی داش علی
استفاده کردیم
پاسخ:
محتاج دعاییم :)
۲۸ بهمن ۹۲ ، ۲۳:۴۲ فقیرِ حقیرِ محتاج به رحمت خدا...

سلام

Taggedfrog و Wonderlist رو نمیشناختم ، ممنون بابت این پست بسیار مفید.

من یه نرم افزار و پلاگین میشناسم که برای مدیریت اطلاعات علمی مفید هستند.

نرم افزار اندنوت (EndNote) که یه کتابخونه مجازی ایجاد میکنه ، با دسترسی کامل به پایگاه های اطلاعاتی.حتی مقالات رو برای قالب های مورد نیاز مجلات تنظیم میکنه و رفرنس دهی و سایر موارد در این نرم افزار خیلی کاربردی انجام میشه.فقط مشکلش اینه که برای پژوهش در مقالات و کتب خارجی کاربرد داره. به راحتی میتونید به کتابخونه MIT  متصل بشید و سرچ تون رو انجام بدید و اطلاعات منابع رو طبقه بندی کنید.

Zotero

زوترو هم پلاگین فایر فاکس هستش که برای دسته بندی مطالبی که در فضای اینترنت سرچ میشن کاربرد بسیار خوبی داره . قابلیت لینک کردن فایل پی دی اف و ورد رو هم داره. و زمانی که فایل ها تعدادشون بالا میره برای مدیریت اونها بسیار مفیده.


پاسخ:
سلام :)
ممنون بابت معرفی هر دو نرم افزار البته قبلا با اندنوت کار کرده بودم ولی خیلی نتونستم باهاش راه بیام شایدم هنوز نمیدونم چ طور باهاش کار کنم بنظرتون می صرفه 10 تومن بدم برم دوره ی اموزشی اش؟ یعنی انقد پیچیده هست؟ اخه یه اگهی توی کوی زدن با این عنوان ازین طرفم تا کامنت شما رو دیدم کم کم دارم شک میکنم شاید واقعا اونی که من باهاش کار کردم اند نوت نبوده!!! :))

بابت زوترو هم ممنون واقعا
۲۹ بهمن ۹۲ ، ۰۹:۵۸ فقیرِ حقیرِ محتاج به رحمت خدا...

فیلم های زبان اصلی و پی دی اف آموزشی فارسی در مورد نرم افزار اندنوت توی اینترنت زیاد هست + خیلی هم کارکردن باهاش سخت نیست و ابزارهای پیچیده ای نداره.

لینک آموزشی یوتیوب:

https://www.youtube.com/watch?v=AxLkKYqFMpA

این هم یه پی دی اف آموزشی فارسی که سرفصل هاشو به صورت اجمالی توضیح داده:

http://s5.picofile.com/file/8113866384/end_note%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C_%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4%DB%8C.pdf.html

 

به نظرم سرفصل های جایی که تدریس میکنن رو ببینید و اگر ارزش داشت و خودتون بدون گذروندن دوره نتونستید یاد بگیرید، تو دوره هاشون شرکت کنید. موفق باشید

پاسخ:
اگه فیلم و این ها داشته باشه فکر نمی کنم لازم شه برم دوره اش رو بیشتر به این علت سوال کردم که می خاستم ببینم واقعا انقدر اندنوت پیچیده است که مثلا یه دوره با نفری 10 هزار تومن واسش تعریف کنن؟ چون من یه مدتی باهاش کار می کردم و خیلی به چشمم نیومد

بابت معرفی هر دو فایل بی نهایت ممنون
۲۹ بهمن ۹۲ ، ۰۹:۵۹ فقیرِ حقیرِ محتاج به رحمت خدا...

سایتی هست که من برای دسترسی به نشریات کشور و دانلود مقالات در تمام زمینه ها و موضوعات ازش استفاده میکنم، شاید برای شما و بقیه مفید باشه:

http://www.iranjournals.ir/books?num=100&sort=publisher&order=asc&view=linear

نشریات رو در شش موضوع دسته بندی کرده و این لینک مربوط به بخش هنر و معماری هستش:

http://www.iranjournals.ir/books?subject=10

توی این لینک هم وضعیت نشر مجلات کشور رو میتونید ببینید، و از مجلات فارسیِ به روز مطلع بشید:

http://journals.msrt.ir/

پاسخ:
بابت معرفی این دو تا سایت بی نهایت ممنون ان شالله خودم هم به زودی توی یه پست یه سری سایت رو معرفی می کنم :)
سلام
خیلی باحاله.واقعا کاربردیه.
دمت گرم بابت پستت:)
پاسخ:
سلام اقا سجاد

چاکریم داداش :)
میشه طرز کار با Taggedfrog 
رو کمی توضیح بدید؟

همه اون هایی که می خواهیم تگ بذاریم براشون رو باید حتما داخل یک فولدر گذاشت؟
پاسخ:
سلام نه فرقی نمی کنه هر جایی که باشن مشکلی نداره منتهی ممکنه اگه جای فایل رو عوض کنین به مشکل بخوره .
طرز کارش هم ساده است هر فایلی رو درگ drag (بکشید بندازین توی پنجره ی نرم افزار)

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">