یادداشت های روزانه

دغدغه های یک دانشجوی معماری از همه نوع

یادداشت های روزانه

دغدغه های یک دانشجوی معماری از همه نوع

یادداشت های روزانه

سلام دوستان
خب معلومه که من یه دست اندازم! نه مقصد که جواب سوال هامون رو بدونه و نه حتی یه راه که مسیر رو نشونمون بده. این که گفتم دست اندازم واسه همینه. دست انداز ها درست وقتی فکر میکنیم همه چی رو میدونیم مقصد رو میشناسیم راه رو درست انتخاب کردیم و حالا فقط باید گاز بدیم، سراغمون میان. واسه همینه که میگم اینجا دنبال جواب نگردین اومدم سوال کنم و با دوستانم حرف بزنم نه این که حرفم رو به هر بهانه ای بزنم ...

درباره ی دست انداز این جا بیشتر بخونید:
http://dast-andaz.blog.ir/page/about-me

بایگانی

۱ مطلب در فروردين ۱۳۸۸ ثبت شده است

"تحقیق در معماری گذشته ایران" سلسله درس هایی از استاد پیرنیا


تحقیق در معماری گذشته ایران - پیرنیا

            به نظرم عنوان کتاب چندان رسا نیست  آن چه درون کتاب است را نمی رساند شاید بهتر بود عنوانی مثل "توصیه های استاد پیرنیا درباره ی نوع نگاه و روش تحقیق و جستجو در معماری سنتی"انتخاب می شد گرچه کمی طولانی است ولی تمام بار معنایی مطالب داخل کتاب را می رساند چرا که استاد با مثال زدن از برخی ویژگی ها ی معماری سنتی از فرم تا تکنولوژی و ... راه را برای کنکاش بیشتر ما نشان میدهد .

 

من اولین بار که این کتاب را در ترم گذشته خواندم واقعا برایم جالب بود .نوع نگاه استاد پیرنیا به معماری سنتی خیلی آموزنده بود ایشان ارزش های معماری سنتی را یکی یکی و با مطالعه ی بناها دریافته بودند اگر شما هم مثل من عاشق معماری سنتی هستید حتما این کتاب را که خیلی هم حجم کمی دارد و در واقع صحبت های استاد سر جلسات درس است را بگیرید و بخوانید.

 

 در این کتاب قسمت اول اختصاص داده شده به معرفی  زندگی نامه استاد به زبان خودشان و در قسمت بعدی که در واقع عنوان کتاب از ان گرفته شده به بحث اصلی می رسیم در این قسمت انگار استاد مثل یک پدر مهربان نقشه ی راهی را که عاشقان معماری سنتی باید بپیمایند را ترسیم می کند راهی که دید مارا از یک دید خشک و متعصبانه به معماری سنتی و فرم های بصری آن به حوزه ی مفاهیم متعالی این معماری می کشاند به جرئت می توانم بگویم بعد از مطالعه ی این کتاب نظرم درباره ی معماری سنتی به کلی عوض شد .

در بخش دوم ایده ها و نظرات بکر و جالبی را می توانید در حوزهای مختلف بیابید مثلا حتی درباره ی روش حفظ خانه های قدیمی به دست اهالی و نحوه ی تغییر کاربری این بناها به بناهای دولتی یا شخصی ایده هایی مطرح شده(زیرا همان طور که خواهید خواند بسیاری از مردم ساکن در خانه های بزرگ مثلا یزد از عهده ی مرمت و نگهداری بنا بر نمی آیند و در ضمن تغییر کاربری این خانه ها به  مرکز بهداشت یا مدرسه و.... بسیاری از مشکلات اهالی این محله ها را حل می کند)

 

            ضمنا این کتاب را که اتفاقا توسط یکی از دانشجویان خوب استاد پیرنیا(دکترمعماریان از اساتید دانشکده خودمان) جمع آوری شده را می توانید از انتشارات دانشگاه تهیه کنید ...




مطالب مرتبط دیگر دست-انداز:


 معماری اسلامی یا معماری مسلمانان؟ (معرفی کتاب تاملات در هنر و معماری-مهندس نوحی)


 یک معرفی نیم بند از سازه در معماری (سازه در معماری-دکتر گلابچی)

وقتی اتوبوس کانت و دکارت چپ کرد! - (در معرفی پدیدارشناسی مکان-دکتر پروین پرتوی)

معرفی طراحان چگونه می اندیشند؟! - (برایان لاوسن)

معرفی کتاب تکه انگاری فرایندی در طراحی معماری - (دکتر ادیبی)

معرفی کتاب شهر درخت نیست - (کریستوفر الکساندر)


معرفی: چند کتاب خوب معماری به مناسبت نمایشگاه بین المللی کتاب

کنکور کارشناسی ارشد معماری – چند تجربه



virus of the mind

بعضی کتاب ها عقیم اند! (نقدی بر کتاب نیارش دکتر معماریان)


هم چنین مطالب مرتبط با نقد ،  معماری ایرانی ، کتاب معماری، معرفی کتاب، معماری اسلامی،   هم میتونید ببینید :)

 



۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ فروردين ۸۸ ، ۱۲:۳۳