یادداشت های روزانه

دغدغه های یک دانشجوی معماری از همه نوع

یادداشت های روزانه

دغدغه های یک دانشجوی معماری از همه نوع

یادداشت های روزانه

سلام دوستان
خب معلومه که من یه دست اندازم! نه مقصد که جواب سوال هامون رو بدونه و نه حتی یه راه که مسیر رو نشونمون بده. این که گفتم دست اندازم واسه همینه. دست انداز ها درست وقتی فکر میکنیم همه چی رو میدونیم مقصد رو میشناسیم راه رو درست انتخاب کردیم و حالا فقط باید گاز بدیم، سراغمون میان. واسه همینه که میگم اینجا دنبال جواب نگردین اومدم سوال کنم و با دوستانم حرف بزنم نه این که حرفم رو به هر بهانه ای بزنم ...

درباره ی دست انداز این جا بیشتر بخونید:
http://dast-andaz.blog.ir/page/about-me

بایگانی

برای امام خوبی ها ...

جمعه, ۲۳ خرداد ۱۳۹۳، ۰۹:۲۶ ب.ظ

به نام خدا

سلام دوستان عید نیمه شعبان همگی مبارک!

یه سوال ک از اولین سال های دانشجویی ام ذهنم رو درگیر کرده رو میخاستم مطرح کنم و ان شالله ب کمکتون ب جوابش برسم. خواهش می کنم هر چی به ذهنتون رسید دریغ نکنید ...


"ب نظر شما یه دانشجوی معماری چطوری می تونه منتظر امام زمان باشه؟"


امام زمان و معماری


نظرات  (۶)

سلام! این عید برای شما هم مبارک باشه، انشالله.

یه نظر! بیایم این سوال رو در حالت کلی تر مطرح کنیم که:
"به نظر شما یه مسلمون چطوری می تونه منتظر امام زمان باشه؟"

البته شاید این سوال در نگاه اول تکراری به نظر برسه! من فک می کنم اگه ما به عنوان یک انسان مسلمان جواب این سوال رو درک کنیم، در قدم بعد می تونیم این سوال رو در مورد یک معمار بپرسیم. یعنی اول چارچوب رو مشخص کنیم، بعد این مفهوم کلی قابل تعمیم به اجزا با شرایط خاص خودشونه. آری یا نه؟
پاسخ:
سلام
راستش من همیشه این طور فکر میکنم ک قرار امام زمان ی تمدن جدید رو بسازه واسه همین وظیفه ی ی مسلمان اماده کردن ملزومات اون تمدن هست
ساختن فردایی دیگر! نه مثل دیروز مسلمون ها و نه مثل امروز غرب ... فردایی دیگر! :)
حالا فکر می کنم هر کی هرجایی ک هست باید ب فراخور علاقش بره سراغ ساختن فلسفه دیگر! پزشکی دیگر! فیزیک دیگر! ... معماری دیگر!

نظرتون؟

واقعا هم همین طوره، یعنی تمدن فردا متناسب با شرایط فرداست، نه امروز و دیروز، ولی خب از اونا تاثیر می گیره. (یاد بحثای گذشته و حال و آینده دکتر اسلامی میفتم!)

این قسمت هم درسته که با این وضعیت ما نمی تونیم واقعا تمدن ساز باشیم، یعنی نیاز به تغییر داریم. همون پزشکی دیگر، فلسفه دیگر و ... معماری دیگر. اما چیزی که به  نظرم اهمیت داره اینه که ما برای این که معمار دیگری بشیم، باید انسان دیگری بشیم! (و این برای همه رشته ها صدق می کنه.) چون انسان بودن ما مقدم بر معمار بودن یا پزشک بودن یا هر چیز دیگه ایه. فک کنم ما هنوز اون انسانی که باید بشیم رو نشناختیم. برای همین میگم که اول باید سر این که چه طور انسان دیگه ای بشیم صحبت کنیم، بعد برسیم به این که حالا من انسانی هستم که با این شرایط فیزیکی، جغرافیایی، اجتماعی، شغلی (در این جا معمار)و ... که همه این ها وظایف خاصی رو برای من در شکل دادن به این تمدن ایجاد می کنه.

منظورم یه چیزی تو مایه های پیشینه تحقیق و ادبیات موضوعه! (یادی هم از دکتر عینی فر بکنیم!) ریشه موضوع رو دربیاریم بعد ببینیم چه جوری میشه وارد ساقه و برگ شد!! نمی دونم شاید دارم زیادی بحثو ریشه ای می کنم!

پاسخ:
سلام
ببخشید دیر جواب دادم :)

متوجه منظورتون هستم اما نمیدونم این انسان دیگرتون دقیقا چیه؟ :) فکر میکنین چه طوری باید باشه؟
به نظرم یه پست بذارین که "انسان دیگرم آرزوست، چرا که معمار دیگرم آرزوست!" :)
حضرت علی (ع) می فرماید: عجب دارم از کسی که گمشده خود را می جوید لکن خویشتن گم کرده را جستجو نمی کند!
و جمله معروف پیامبر (ص) که می فرماید: من عرف نفسه فقد عرف ریه
پس شاید شناخت انسان (خویشتن) راهی به سوی منتظر حقیقی بودنه! اگر معمار، انسان رو واقعا به خوبی بشناسه، بهترین معماری رو برای انسان خلق می کنه.
پاسخ:
یعنی می گین کلا این بحث معماری رو بذاریم کنار؟
۱۱ مهر ۹۳ ، ۲۰:۴۵ دغدغه های تربیت
همون طور که خودتون به درستی تشخیص دادید، هر کسی به فراخور استعدادها، علایق، توانمندی ها و امکاناتی که دارد باید به امامش خدمت کند.
فرموده اند: و قل اعملوا فکلٌّ میَسََّرٌ لما خُلقَ له. بگو کار کنید که هر کسی در کاری که برای آن خلق شده، آسان پیش می رود.
البته شکی نیست که همه باید یک سری شرایط را احراز کنند ولی بعضی چیزها تخصصی است؛ جامعه ی مهدوی هم سیاستمدار می خواهد، هم اقتصاددان، هم نظامی، هم پزشک، هم معمار و هم ... و این ها به دست نمی آید مگر با تخصص.
پاسخ:
حدیث خیلی جالبی بود ممنون :)
طرح از عید نیمه شعبان تا عید غدیر! قراره هیچ پست جدیدی نباشه تا ما به منتظر بودنمون فکر کنیم؟ شاید همین یه پست کافیه واقعا!
پاسخ:
سلام منظورتون رو از عید تا عید رو نفهمیدم! :)

راستش همون ی پست هم ک نوشتم بی عمل بود شاید واسه همین بی برکت بوده شما دعا کنید انشالله اگه توفیقی بود مینویسیم
سلام.
نظر بنده این هستش که شما بیاید معماری اسلامی رو در موردش تحقیق و تفحص داشته باشید و کند و کاو کنید.نمی خوام با کلمات بازی کنم و حرفای خوشگل مامانی بزنم ، حرفایی که میزنم عملیه...
یک سری از تفکرات هست که معماری اسلامی را در کاشی کاری و گنبدخلاصه میکنند ... یکی مثل شیخ بهایی عالم به علوم و معماری اسلامی بودند.ایشون به معنای اخص کلمه توی معماری اسلامی ترکوندند...
و چون ما می خوایم تمدن نوینی رو پی ریزی کنیم و از مدرنیته عبور کنیم ، باید حرف نو و بهترین داشته باشیم ...
پس از نظر من
احیا کردن معماری اسلامی وظیفه یک معمار منتظر ظهوره!
یاعلی

پاسخ:
سلام
ممنون بابت توجهتون

موضوع معماری اسلامی موضوع پیچیده ایه شاید وضعش کمی بهتر از اقتصاد اسلامی باشه اما ابهامات و سوال های اساسی ای حتی در این که واقعا چیزی به این عنوان داریم یا نه وجود داره.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">