یادداشت های روزانه

دغدغه های یک دانشجوی معماری از همه نوع

یادداشت های روزانه

دغدغه های یک دانشجوی معماری از همه نوع

یادداشت های روزانه

سلام دوستان
خب معلومه که من یه دست اندازم! نه مقصد که جواب سوال هامون رو بدونه و نه حتی یه راه که مسیر رو نشونمون بده. این که گفتم دست اندازم واسه همینه. دست انداز ها درست وقتی فکر میکنیم همه چی رو میدونیم مقصد رو میشناسیم راه رو درست انتخاب کردیم و حالا فقط باید گاز بدیم، سراغمون میان. واسه همینه که میگم اینجا دنبال جواب نگردین اومدم سوال کنم و با دوستانم حرف بزنم نه این که حرفم رو به هر بهانه ای بزنم ...

درباره ی دست انداز این جا بیشتر بخونید:
http://dast-andaz.blog.ir/page/about-me

بایگانی

۱ مطلب در مهر ۱۳۹۱ ثبت شده است


مکه مکرمه

بررسی ارتباط های فضایی موید آن است که خود بدن با ابعادش از بالا-پایین ، قبل-بعد و راست-چپ از یک سیستم روان تنی هماهنگ کننده است. هم چنین این جهات به پدیده های طبیعی مثل قوه جاذبه و جهات اصلی مربوطند و لذا کاراکترهای گوناگونی را نشان می دهند: جهت عمودی، صعود و نزول را نشان می دهد و از زمان های دور به عنوان بعد مقدس فضا، مورد توجه بوده است.

جهت عمودی مسیر را به سمت واقعیت نشان می دهد که بالاتر  یا پایین تر از زندگی روزانه است.  اگر عمودیت، جنبه های فراواقعیتی دارد، جهات افقی نشان دهنده ی جهان واقعی است.

بنابراین ساده ترین مدل فضایی وجود بشر ، یک سطح افقی است که در وسط آن به وسیله ی محور عمودی شکافته شده است. در روی سطح انسان ها مسیرهایی را ایجاد می کنند که به فضای وجودی او، ساختاری خاص تر می بخشد . برخی اوقات، مسیرها به اهداف شناخته شده ای رهنمون می شوند که به تدریج در یک فاصله ناشناخته، محو می شود. در همه ی موارد، مسیر خاصیت اصلی وجود بشری را نشان می دهد و از نمادهای بزرگ اصلی است.
...
بشر اولیه از طریق ساختار بخشی به حوزه ها به وسیله ی جهات طبیعی، پایگاه وجودی اش را به دست آورد. پس از این مرحله او دیگر احساس گمشدگی در محیط را نمی کرد
کریستین نوربرگ شولتز - معنا در معماری غرب -ص 431
 
بدین ترتیب هر مکان دارای معنایی برای دازاین (انسان اینجا) حکم یک مرکز را پیدا می کند؛ مرکزی که از آنجا با نظام هستی مرتبط می شود  و آنچه را در تقابل با جهان ناشناخته و ترسناک اطراف او قراردارد در می یابد .
پروین پرتوی - پدیدار شناسی مکان -  ص 147

------------------------------------------------------------------------------------------------------
بنابراین مکه در دحو الارض حائز سه خصوصیت خاص می شه :
 
1- جهت عمودی (حقیقت=فراواقعیت) عنایت الهی به زمین و آفرینش اون هست. مسیری از این جهان به جهان دیگر و رسیدن از واقعیت به حقیقت

2-مسیر افقی (واقعی) همه ی مسلمون ها به سمت کعبه و تقدس یافتن این مسیر و متوجه بودن به آن

3-مرکز ، مکانی دارای معنا - جایی که قرار هست انسان ها از آن جا حرکت کنند و به شناخت جهان ناشناخته بروند. درست مثل وقتی از خانه هر صبح بیرون میزنیم و شب هنگام بعد گردش در جهان ناشناخته ها به آن برمی گردیم.
جالبه که ما در شروع، وسط و پایان روز باید به سمت کعبه (مرکز) نماز بخونیم و بعد دوباره به سیر در افاق بریم.

ادابی برای این روز اومده که بهتره صوتی از این لینک بشنوید:
http://www.makhazen.ir/javedan/seda/dahvolarz/dahvolarz.mp3

برای آشنایی با پدیدارشناسی:
http://dast-andaz.blog.ir/1390/09/22/phenomenology
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ مهر ۹۱ ، ۱۵:۱۲