یادداشت های روزانه

دغدغه های یک دانشجوی معماری از همه نوع

یادداشت های روزانه

دغدغه های یک دانشجوی معماری از همه نوع

یادداشت های روزانه

سلام دوستان
خب معلومه که من یه دست اندازم! نه مقصد که جواب سوال هامون رو بدونه و نه حتی یه راه که مسیر رو نشونمون بده. این که گفتم دست اندازم واسه همینه. دست انداز ها درست وقتی فکر میکنیم همه چی رو میدونیم مقصد رو میشناسیم راه رو درست انتخاب کردیم و حالا فقط باید گاز بدیم، سراغمون میان. واسه همینه که میگم اینجا دنبال جواب نگردین اومدم سوال کنم و با دوستانم حرف بزنم نه این که حرفم رو به هر بهانه ای بزنم ...

درباره ی دست انداز این جا بیشتر بخونید:
http://dast-andaz.blog.ir/page/about-me

بایگانی

تکه نگاری از سمینار مهندس نوحی + مشهدی میرزا!!!

يكشنبه, ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۲، ۰۲:۰۵ ب.ظ

طراحی از کجا شروع می شود؟


خاطرم هست یکی دو روز پیش و در حاشیه ی یکی از برنامه های انجمن بحثی پیش کشیده شد سر این که طراحی معماری یا فرایند طراحی معماری رو باید از کجا شروع کرد؟  خوب حرف ها متفاوت بود شاید تعدیل شده ترین صحبت ها حول و حوش این میگشت که برای هر موضوعی باید از یه جای خاص شروع کرد مثلا المان رو باید به خاطر خاصیت فرمی بودن از فرم یا کانسپت (استعاره و مفهوم) شروع کرد یا بیمارستان و ... رو از پلان و قص علی هذا ...

(ادامه ی مطلب)


 مشهدی میرزا - circumstances - انجمن علمی معماری علم و صنعت

جالب تر این که برنامه ی circumstance انجمن معماری هم چند روز بعد یه حرف تازه مطرح کرد این که طراحی باید از شرایط تحمیل شده بر پروژه شروعه شه. مهندس مشهدی میرزا تو ی اون جلسه یه حرف جالب زدن که عینا یادداشت کردم: ما معتقدیم ایده ی طراحی  (پاسخ طراحی به مساله ) همیشه در دل خود پروژه وجود داره و از بیرون نمیاد.

من اونروز یه چیزی به ذهنم رسید که فکر میکنم در ظاهر شاید خیلی بازی با کلمات به نظر بیاد اما احتمالا اگه کمی روش کارکنیم و چکش بخوره نظریه خوبی باشه به نظرم فرایند طراحی معماری از ایده شروع میشه یا ایده از ایده شروع میشه یا طراحی از ایده شروع میشه این که شما برای یه پروژه ی خاص گاهی چه حرف تازه ای گاهی چه راه حلی برای یک مساله یا مشکل یا بهتر از همه ی این ها چه ایده ای دارین؟

باقی قضایا همه ابزار بیان این راه حل یا ایده ی جدیدن! مثلا  فرم، پلان، مقطع، شبکه ی فضایی، و. ... همگی ابزاری هستند تا کمک کنند ایده ی طراحی بیان شه!

 

یکی از نکاتی که توی جلسه مهندس نوحی هم مطرح شد و روش صحبت کردیم نوع نگاه و درخواست کارفرما از طراح بود! جالبه که هر سه، چهار پروژه ای که برای توضیح تصویر دوم در پست قبلی (اینجا) نام بردم چنین وضعیتی داشتن یعنی خواسته ی کارفرما باعث خلق یه سری مفاهیم (و نه صرفا کالبد) جدید در دنیای معماری و فرهنگ و ... شده. (1)

در مورد این نوع درخواست ها استاد مثال ها و دستور کارهایی از کارفرماهایی که منجر به خلق یه شاهکار معماری شده بودن رو ذکر کرد:

طرحی میخواهیم که موزه را به روی مردم بگشاید!

خانه ای میخواهم که مرا با طبیعت آشتی دهد!

خانه ای برای احساس امنیت برایم بسازید!

 

استاد از یه فیلسوف و یه روانشناس هم اسم برد که خودشون و با تعابیر و تصاویری که بر اساس رشته ی علمیشون از  خانه ی خودشان داشتند خونه شون رو ساختند. یونگ و ویتگنشتاین!


مهندس نوحی



 

پی نوشت:

  1. قبلا (این جا) در مورد نقشی که کارفرما و داوران میتونند در شکل گیری اثر معماری داشته باشند صحبت کردم
  2. راستی خلاصه  ی نسبتا کوتاهی از دو سه مقاله ی معماری اسلامی مهندس نوحی رو میتونید این جا بخونید:  معماری اسلامی یا معماری مسلمانان 
  3. منبع تصویر مهندس نوحی : iblog-shadkar.blogspot.com



مطالب مرتبط دیگر دست-انداز:

تکه نگاری هایی از شب معمار - نگاه دانشگاه به جامعه (دکترمظاهریان)

تکه نگاری هایی  از شب معمار- یک فرصت تاریخی

تکه نگاری از سمینار مهندس نوحی- قسمت اول

تکه نگاری از سمینار مهندس نوحی + مشهدی میرزا!!!


هم چنین مطالب مرتبط با  همایش ها ،  فرایند طراحی و process design رو هم میتونید ببینید :)

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">