یادداشت های روزانه

دغدغه های یک دانشجوی معماری از همه نوع

یادداشت های روزانه

دغدغه های یک دانشجوی معماری از همه نوع

یادداشت های روزانه

سلام دوستان
خب معلومه که من یه دست اندازم! نه مقصد که جواب سوال هامون رو بدونه و نه حتی یه راه که مسیر رو نشونمون بده. این که گفتم دست اندازم واسه همینه. دست انداز ها درست وقتی فکر میکنیم همه چی رو میدونیم مقصد رو میشناسیم راه رو درست انتخاب کردیم و حالا فقط باید گاز بدیم، سراغمون میان. واسه همینه که میگم اینجا دنبال جواب نگردین اومدم سوال کنم و با دوستانم حرف بزنم نه این که حرفم رو به هر بهانه ای بزنم ...

درباره ی دست انداز این جا بیشتر بخونید:
http://dast-andaz.blog.ir/page/about-me

بایگانی

املا، امضا، انشا و الهام در معماری اسلامی

دوشنبه, ۲۶ بهمن ۱۳۹۴، ۱۲:۵۰ ق.ظ

مدل معماری اسلامی

توصیه ها، احکام یا به طور کلی تری گزاره های اقتصادی اسلام املایی هستند؟ یا امضایی؟ آیا ترکیب اقتصاد اسلامی صحیح است؟ آیا اسلام ما را به صورت و شکل خاصی از اقتصاد دستور داده است؟ یا این که برخی از فعالیت های اقتصادی ما را تایید یا رد کرده است؟ در این یاددشات کوتاه مدلی برای صورت بندی گزاره های املایی امضایی اسلام در مورد معماری طرح شده. - ادامه ی مطلب

توصیه ها، احکام یا به طور کلی تری گزاره های اقتصادی اسلام املایی هستند؟ یا امضایی؟ آیا ترکیب اقتصاد اسلامی صحیح است؟ آیا اسلام ما را به صورت و شکل خاصی از اقتصاد دستور داده است؟ یا این که برخی از فعالیت های اقتصادی ما را تایید یا رد کرده است؟

ازین دست بحث ها در مورد اقتصاد اسلامی همیشه بوده و گویا هست. اما در مورد ترکیب دیرپا تر و تاریخی تر معماری اسلامی چه طور؟ آیا اسلام مشخصا نظر خاصی در مورد چگونگی معماری دارد؟ یا خیر؟ میخواهم در این گفتار دسته بندی و چارچوبی مفهومی طرح کنم. چارچوبی برای گزاره هایی که در اسلام یا منسوبین به اسلام در مورد معماری وجود دارد.

ممکن است برخی احکام اسلام در مورد معماری املایی باشند. یعنی این که دستور داده اند یا توصیه شده که بنایی خاص را به صورتی مشخص بسازند. گاهی میتوان عمل معصوم را هم این طور فرض کرد. یعنی مثلا معصومین به طور مشخص در ساخت یک بنا دخیل بوده اند یا بنایی را به شکل خاصی ساخته اند.

چنین گزاره هایی را که وجهی تجویزی، توصیه ای دارند را می تواند گزاره های املایی نامید.

در کنار کسانی که احتمالا معتقد به وجود چنین احکامی در مورد معماری اسلامی هستندو عده ای هم ممکن است باشند که میگویند: شارع، پیامبر یا ائمه تنها در برخود با مصادیق معماری یا اقتصاد رویکردی امضایی داشته اند. این یعنی بنابر برخی معیارها، معصومین با عمل یا گفتارشان اثری یا بنایی را تایید کرده اند. مثلا گفته باشند فلان بنا خوب است یا این که در آن مسجد نماز گزارده باشند.

در این صورت میتوان نقشی برای مردم متصور شد این که معماران، هنرمندان یا مردم به انشای اثر میپرداخته اند و نهایتا اثر بر اساس معیار[1]هایی ارزیابی[2] و مشروع یا نامشروع خوانده می شده.

این جا وقتی هنرمندی دست به خلق اثری میزند، ممکن است بر حسب ذوق و سلیقه، از بنا، حکم، روایت یا داستانی اسلامی الهام گرفته باشد. مثلا در طرح مسجدی از مسجد نبی یا کعبه الهام گرفته. البته این به معنای اسلامی بودن این اثر نیست بلکه این اثر باید همان مراتب ارزیابی و امضا شدن را طی کند. چه بسا اثری ملهم از اسلامی ترین نماد های دین، غیر اسلامی باشد.

 با طرح چنین منظوه ای از گزاره ها، توصیه ها و احکام و ... اسلام در مورد معماری و دسته بندی آن ها به صورت گزاره های الهامی، انشایی، امضایی یا املایی شاید بتوان دست به طرح مدلی مفهومی برای تشریح و شاید زمانی پیشبرد آنچه معماری اسلامی یا به زعم برخی معماری مسلمانان یا دوره ی اسلامی و ... دست یازید.

در این مدل هر قشر وظیفه ی خاص خود را ایفا می کند هنرمند/معمار به خلق و تولید و یا به عبارتی انشای اثر می پردازد. این اثر توسط پیامبر، ائمه و در مراتب بعدی متخصصین بر اساس معیار ها و اصول اسلامی ارزیابی و ممکن است امضا شود.  از طرفی در یک مسیر مخالف و از بالا به پایین معنا هب صورت، یا محتوی به فرم تبدیل می شود. در این فرایند املا ائمه و در مراتب پایین تر متخصصین دست به طرح موضوع می زنند.

مدل معماری اسلامی

 



پانوشت:
 criteria 1
2 evaluation
 

نظرات  (۳)

سلام
اگر بپذیریم در کل تاریخ حیات بشر، دین داریم و نه ادیان و آن دین هم نزد خداوند اسلام است، معماری اسلامی را تنها معماری می دانم که بر پایه دین است و دین هم طبق ایه فطرت (فَأَقِمْ وَجْهَکَ لِلدِّینِ حَنِیفًا ۚ فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیْهَا ۚ لَا تَبْدِیلَ لِخَلْقِ اللَّهِ ۚ ذَٰلِکَ الدِّینُ ...) همان فطرتی ست که انسان بر أساس آن خلق شده. پس در نتیجه معماری اسلامی یعنی معماری فطری! این معماری هر جایی و هر زمانی می تونه باشه!

قدری با این مدل سازی ها موافق نیستم! اکثر أوقات به جای اینکه انسان را به حقیقت مطلب برسانند، او را از حقیقت باز می دارند، یعنی یک چارچوب، یک مانع ،تعریف می کنیم که نتونیم بریم به عمقش! 
پاسخ:
سلام
خب منم متقابلا به این استدلال ها خیلی خوشبین نیستم. همیشه شک داشتم ب این طور دنبال هم چیدن مفاهیم و جملات
1 کلا یه دین داشتیم
2 دین نزد خدا اسلامه
1+2 پس معماری اسلامی ینی معماری بر پایه دین

الف چطور معنی عند اللله الاسلام رو ب معنی اسلام و نه تسلیم میدونیم
ب معماری اسلامی؟ کدوم معماری اسلامی؟ معماری سنتی منظورتونه؟ معماری ممالک اسلامی؟ معماری مسلمون ها؟ کاخ ها؟

در مورد ایه ک فرمودینهمیشه برام سوال بوده ک مثلا این جا جمله ی  "فطرت الله الذی ..." چه طور وصل میشه یه الدین؟ ینی از کجا میگیم این جمله داره دین رو توضییح میده؟ اصلا ایا این دو ایه همزمان نازل شدن؟

در مورد مدل سازی موافقم . وقتی یادمون بره ک مدل ها تصویری از واقعیت ر ارایه میکنن اینطوری میشه ک شما میفرمایین :) اتفاقا بخشی از ارایه این هفته ی من در همین رابطه است


ى  سرى از ترکیب ها قرار نیست از کلمات سازنده خودشون معنى بدهند بلکه ساختار هر دوى آنها با هم یک معنى اعتبارى دارد
مثال 
ترکیب نخود کشمش رو ک آجیل میگن با nacl ک نمک گفته میشه مقایسه کنیم 
تو اولى هر دو جدا جدا قابل تفکیک هستن ولى دومى دیگه قابل تفکیک به na و cl نیست و اعتبارا بهش نمک گفته میشه, خیلى از تعبیرات امروزى هم شاید از این جنس باشن
معمارى ایرانى اسلامى هم شاید اینطور باشه! الان حوصله ندارم فکر کنم ! ولى شاید جدا کردن این دو اشتباه بزرگى باشه, ب این معنى ک ى قسمت هاى کار ایرانى, ى سرى کارم براى اسلامى شدنش! ى حقیقت واحد,یک نمک غیر قابل تفکیک , مثلا اسمشو بذاریم .... موحدانه, درگیر با فطرت
چه بسا معیار هاى اسلامى در معمارى قبل اسلام هم رعایت مى شده ولى امروز این دو عزیز  ب غایت نقل دهن هر کسى شدن و ب نظرم واقعا  لوس شدن
پاسخ:
من اجیل رو میگم مخلوط! nacl رو میگم ترکیب
توی دومی دو تا چیز ترکیب شدن شدن یه چیز دیگه ی سومی!

خب حالا شما میگین ینی معماری ایرانی اسلامی از نوع مخلوطه؟
معماری اسلامی چی؟

من دوست دارم معماری اسلامی از نوع ترکیب باشه ینی ماهیت کلمه ی معماری توی این وازه(معماری اسلامی) با ماهیت کلمه ی معماری توی ترکیب معماری مدرن فرق کنه!
معماری اسلامی - معماری مدرن معماری ژاپنی! ب نظرم این ها گونه ها معماری نیستن! ینی این نیست ک یه معماری واحد با تعریف مشخصی داشته باشیم مثلا همه دست و پا دارن بعد بگیم اگه دست و پاش اینطور بود ایرانی اگه اون طور بود مدرن
توی هر کدوم انگاری تعریف معماری هم فرق داره

اما فکر میکنم معماری ایتالیا معماری گوتیک معماری رمانسک مخلوطن و گونه های معماری سنتی غرب
الف : اینکه حرف منطقی ست که کلا یک دین داریم، چراکه انسان ها که چندگونه آفریده نشده اند. همه یک فطرت دارند که تغییر هم نمی کنه!پس طبیعیه یک دستورالعمل هم برای این فطرت باشه.
بعدم در (67- آل عمران) ما کانَ إِبْراهیمُ یَهُودِیًّا وَ لا نَصْرانِیًّا وَ لکِنْ کانَ حَنیفاً مُسْلِماً . . . و یا در آیه 77 سوره حج که آیه خیلی قشنگی هم هست خداوند می گه حضرت ابراهیم ما رو مسلمان نامیده. "سماکم" که دقیقا آمده نمی تونید بگید تسلیم!

ب: گفتم به نظر بنده حقیر معماری اسلامی مربوط به مکان و زمان خاصی نیست وقتی آن را معماری فطری بدونیم! اما بدون شک باید مسلمان باشیم، با حقیقت، طریقت و شریعت اسلام آشنا باشیم که بتونیم معماری هر چه نزدیک تر به حفیفت خلق کنیم!

آیه فطرت که یک آیه هست!چطور ممکنه در توضیح دین نباشه؟!
پاسخ:
سلام
از توضیحاتتون ممنون بسیار خوب و روشن گر بود البته منظورم این ایه نبود منظورم بیشتر سوال و دغدغه ی چند وقت اخیر خودم بود این ک متن قران رو چطور باید تفسیر کرد یا خواند کدام ایات علت و معلول شرح و بسط ایات دیگرن؟ یا دو ایه با هم چ ارتباطی دارن و دامنه ی بسط این ها چقدر هست و ازین دست ...

ب در مورد معماری اسلامی ی کم شک دارم وقتی این قدر معماری اسلامی رو بسط میدیم طوری ک معادل تقریبی معماری مطلوب میشه یا معماری انسانی یا ب قول خودتون معماری فطری دیگه دامنه ی تعریف قبلی رو نداره فقط کافیه اسلامی رو برداریم تا بشه منظور شما از معماری مطلوب! ک البته این هم بد نیست ب نظرم درست تر هم هست ک ما خودمون رو ازین صورت بندی معماری اسلامی - غربی و خط کشی های این طوری رها کنیم و در مورد معماری مطلوب و درست صحبت کنیم این معماری باید ب انسان پاسخ گو باشه حالا تعریف ما از انسان و نیاز هاش با غرب متفاوت هست و نتیجه متفاوت

زمانی اقای دهبندی ی سری جلسات در مورد معماری اسلامی ارایه دادن ک ب نظرم خیلی روشن گر بود ایشون ی جا ب این اشاره کردن ک معماری اسلامی ر مستشرقین در تقابل با معماری غرب ب همه  این معماری هایی ک تفاوت جدی با معماری غرب داشتن اطلاق کردن ینی نوعی گونه بندی معماری بر اساس شباهت ها و تفاوت ها میان معماری های مختلف و نه این ک محتوایی و معنایی . فکر میکنم ما هم درگیر این صورت بندی پیشین و بظاهر درست شدیم

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">