کشکول!، به جای این که چندین کتاب بخوانید، کتاب های ما را چندین بار بخوانید!
سر کلاسی با سال پایینی ها نشسته ایم یک جا و قرار است کار یکی از سال پایینی ها را نقد کنیم ...
مساله شخص خاص یا موضوعی خاص نیست، مساله بر سر اینطور کتاب نوشتن و این نوع نگاه به کتاب و پژوهش است. سرهم بندی دانسته ها و نه کاستن از جهل و جست و جو در تاریکی ها ...
آقای "در" پای تخته ایستاده و می نویسد:
موضوع: بازآفرینی الف با تکیه بر ب "در" ج
فهرست کتاب کاملا قابل حدس زدن هست! روی تخته می نویسد:
فصل اول: الف
1-2 الف در اندیشه متفکران غربی
1-2 الف در اندیشه ی شرقیان
1-2-1 الف در فلسفه مشا
1-2-2 الف در فلسفه اشراق
1-2-3 الف در فلسفه حکمت متعالیه
1-3 الف در گذشته
1-4 الف در دوران معاصر
فصل دوم: ب
2-1 تاریخچه ی ب
2-2 انواع ب
2-3 کاربرد های ب
2-4 مفاهیم ب
2-5 اجرای ب
2-6 ب در پارادایم های مختلف فکری
2-6-1 ب در ساختارگرایی
2-6-2 ب در پسا ساختار گرایی
2-6-2-1 ب در اندیشه بارت
2-6-2-2 ب در اندیشه فوکو
2-6-2-3 ب در اندیشه دریدا
2-6-2-4 ...
2-7
2-7-1
2-7-2
2-8
2-8-1
2-8-1-2
2-8-1-3
2-8-1-4
2-8-2
2-8-3
2-8-3-1
2-8-3-2
فصل سوم: ج
و قص علی هذا ...
فصل چهارم: الف+ب+ج!
چه ایده ی خوبی باشد چه حاصل هم زدن متغیر ها و کنارهم اوردن زمین و زمان. همه ی حرف کتاب همین ده صفحه ی این فصل چهارم است.
استاد: اقای فلانی در مورد کار دوستتون نظری ندارین؟
من: چرا اتفاقا ... (از در میپرسم که دیوار بشوند ...) نمیشد همین یک فصل آخر رو به صورت یه مقاله چاپ کرد؟ خب دکتر فلانی در مورد الف کتاب داره دکتر بهمانی هم که کلی در مورد ب نوشته کسی بخواد در مورد این ها بدونه میره میخونه اون ها رو ... حُسن این کشکول جمع کردن چیه؟
حقیقتش یاد کتاب های گاج افتادم!
به جای این که چندین کتاب بخوانید ... کتاب های گاج را چندین بار بخوانید ...
مثل همیشه "دیوار" به خودش نمیگیرد! در جواب ضمن تایید صحبت هایم! کاملا حرفی مخالف میزند و این هر دو را چنان با هم جمع میکند که خودم هم شک میکنم در تایید حرفی زدم یا در رد! ... "در" هم پریشان این ور آن ور می شود و چون تازه از راه رسیده و از چیزی خبر ندارد "سردرگم" شده که این حرف ها چه ربطی به هم دارند.
نتیجه ی نهایی کلاس: تا هفته ی بعد بقیه بچه ها هم مثل ایشون (اقای "در") فهرست کتابشون رو بنویسند ...