یادداشت های روزانه

دغدغه های یک دانشجوی معماری از همه نوع

یادداشت های روزانه

دغدغه های یک دانشجوی معماری از همه نوع

یادداشت های روزانه

سلام دوستان
خب معلومه که من یه دست اندازم! نه مقصد که جواب سوال هامون رو بدونه و نه حتی یه راه که مسیر رو نشونمون بده. این که گفتم دست اندازم واسه همینه. دست انداز ها درست وقتی فکر میکنیم همه چی رو میدونیم مقصد رو میشناسیم راه رو درست انتخاب کردیم و حالا فقط باید گاز بدیم، سراغمون میان. واسه همینه که میگم اینجا دنبال جواب نگردین اومدم سوال کنم و با دوستانم حرف بزنم نه این که حرفم رو به هر بهانه ای بزنم ...

درباره ی دست انداز این جا بیشتر بخونید:
http://dast-andaz.blog.ir/page/about-me

بایگانی

امکان

جمعه, ۴ مرداد ۱۳۹۲، ۰۶:۲۶ ب.ظ

 

کلمات و قدرتشون همیشه منو مجذوب خودشون کردن یکی ازین اخری هاش "امکان" هست!

اولین باری که به قدرت این واژه برای توضیح بضی کارای معماری پی بردم 6 خرداد (92) بود موقعی که داشتم هر چی عکس از کارای معماری رو که توی لب تابم توی این 4 سال سیو کرده بودم رو زیر و رو میکردم که ازشون توی اسکیس ارشد کمک بگیرم! :)

 

اون موقع این دو تا عکس برام جالب بود:


استخر


یه استخر روی سقف یه خونه که امکان دید و منظر خیلی جالبی رو در کنار این که به شما امکان بودن توی یه استخر اونم توی هوای ازاد رو میده! امکان تجربه ی یه اتفاق جدید! بشر غربی آزاده! و دوست داره هر چیزی رو تجربه کنه! و ازون بالاتر چیزهای عجیب و غریب جدیدی رو هم تجربه کنه! مثل این کار پایینی!



2


زندگی تهی از معنا، جهت دار نبودن زندگی و نبودن غایت و هدفی! مصرف گرایی و تولید بسیار زیاد و بیش از نیاز جوامع غربی کار رو به جایی رسوند که باید برای فروش بیشتر! و اغوای مصرف کننده رقابت می کردند! بنابراین تجربه های جدید و گاها عجیب و غریب و بعدا مازوخیستی و ... پیشنهادهایی شد تا مصرف کننده رو که حالا در گیر و دار زندگی ای بی معنا شده رو اغوا کنند!

 

امکان ارتباط نزدیکی با آزادی داره. آزادی ای که یکی از مقدس ترین مفاهیم برای تمدن غرب هست! امکان همون طور که بالا گفتم ارتباط نزدیکی هم با مصرف گرایی و اقتصاد غرب هم داره.

 

آیا بشر امکان هانجام هر کاری رو داره؟ آیا بشر قدرت این رو داره که بر طبیعت غلبه کنه و از زیر محدودیت هاش خارج بشه و هر کاری دوست داشت در نهایت ازادی تجربه کنه؟

 

این ها سوالاتی هست که تمدن غربی رو تقریبا از قرن 18 م درگیر خودش کرده برای این که از ریشه های فلسفی این ماجرا مطلع شین میتونین به مقاله ی دوم کتاب بت های ذهنی و خاطره ی ازلی - داریوش شایگان نگاهی بندازین خلاصه ای از تحولات چند قرن اخیر و این که چه طور فلسفه غرب به این جا رسیده رو توضیح میده.


موافقین ۴ مخالفین ۰ ۹۲/۰۵/۰۴

نظرات  (۴)

۰۵ مرداد ۹۲ ، ۰۱:۴۳ محمدرضا نقی زاده
آهان این شد!(:
پاسخ:
دقیقا چی شد؟ :)
خیلی ممنون
پاسخ:
چاکریم!
۰۶ مرداد ۹۲ ، ۱۷:۰۷ فقیرِ حقیرِ محتاج به رحمتِ خدا

سلام

خیلی جالب بود !

فقط به نظرم خیلی سریع وارد موضوع شدید و سریع هم تمومش کردید :)

با مواردی که شما توی متن بهش اشاره کردید کاملا موافقم .

یه سوال : به نظرتون ما تو معماری گذشته مون از این دست امکان ها داشتیم یا نه ؟

+

یه توضیح کوچکی درمورد امکان در فلسفه:

واژه امکان در فلسفه، بدون هیچ قیدی، عبارت است از امکان ماهوی که به معنی سلب ضرورت وجود و عدم می باشد.

با توجه به اینکه امکان در تقابل با "ضرورت" است (زیرا امکان از سلب ضرورت ساخته می شود)، می توان معانی مختلفی از امکان داشت؛ 

زیرا با نفی انواع مختلفی از "ضرورت"، معانی مختلفی از امکان به دست می آید. بنابراین بسته به اینکه واژه امکان در مقابل چه ضرورتی مطرح شود، معانی مختلفی از امکان خواهیم داشت.

حالا همین امکان ، اقسام مختلفی داره مثل : امکان عام ، امکان خاص ، امکان اخص ،امکان استعدادی، امکان استقبالی و ... که فکر کنم پرداختن به اونها موضوع رو منحرف کنه.


اینارو گفتم برای منظور دیگری ، و اون رسیدن به ضرورت بود.زمانی که ضرورتی نباشه، هرچیزی با توجه به روح بی نهایت طلب انسان امکان پذیره !  درواقع بعضی از این امکان ها اصلا هیچ منطقی پشتش نیست ، فقط جهت ارضاء کوتاه مدت روحیه انسانه.

+

در مورد آزادیِ بشرِغربی که توی متن بهش اشاره کردید و گفتید که  "بشر غربی آزاده"  و البته در تایید صحبت تون، نظرتون رو جلب میکنم به این جمله شهید آوینی :

آن آزادی که غرب می گوید « رهایی از هر تقید و تعهد » است ،
و این آزادی که ما می گوییم نیز «رهایی از هر تعلقی » است.

موفق باشید :)

پاسخ:
سلام بابت مطالبی که فرمودین بی نهایت تشکر بخصوص بحث امکان و ضرورت باعث شد نیم ساعتی با دوستان بحث و جدل کنیم هر چند من توی فلسفه اسلامی خیلی مطالعه نداشتم اما توی کتابی از دکتر افروغ که خودشون میگن رئالیست اسلامی هستند بحثی رو خونده بودم در مورد همین ضرورت که نگاهشون با نگاه شما (که اگر اشتباه نکنم نظر ابن سینا در مورد ضرورت هست) فرق داشت. ان شالله کتاب رو پیدا می کنم و مفصل تفاوت رو اگر اشتباه نکرده باشم این جا می نویسم

اما در مورد این که امکان در معماری گذشته ی ما بوده یا نه؟ خوب باید گفت ازین دست امکان ها که قطعا نه! اما این که امکان بوده یا نه؟ رو باید فکر کنم علت این که الان جواب نمیدم هم اینه که بحثی رو که از نظر فلسفی باز کردید به شدت منو به چالش انداخت و باید حتما یه بار دیگه افکارم رو مدون و شاید تغییر بدم قبل این کامنت تصمیم داشتم بخشی از پایان نامه ام رو که اتفاقا خانه ی ایرانی-اسلامی هم هست رو که مربوط به همین واژه ی امکان می شد رو در پستی جداگانه بذارم که با این اوصاف باید بیشتر مطالعه و فکر کنم و به تعویق افتاد :)

در مورد ازادی که نوشتید هم از بابت تذکرتون تشکر و هم بابت دو جمله از شهید اوینی ... راستش منظور بنده هم ازادی از نگاه خود غرب بود و نه تعریفی که ما از ازادی داریم. :)

در مجموع اما کامنتتون خیلی به دلم چسبید و بعد مدت ها من و دوستان رو به دست انداز انداخت ممنون بابت طرح موضوع و چیزهایی که ازین کامنت ازتون یاد گرفتم :)
ان شالله که دست انداز رو از نظرتاتون محروم نکنید
۰۸ مرداد ۹۲ ، ۱۵:۱۵ فقیرِ حقیرِ محتاج به رحمتِ خدا

سلام

فلسفه خیلی گسترده ست و به شخصه هر وقت مطالعه فلسفی کردم تا به راه حلی برسم، بیشتر ذهنم در گیر شد.

با اون تعریفی که تو کامنت قبلی گفتم به نظرم هر امکانی رد نیست و هر ضرورتی هم پذیرفته نیست. اگر به تعریف جامع وکاملی از این دو (امکان و ضرورت) برسیم شاید در پیشبرد  امور راهگشا باشه و استفاده از امکان هایی که در زمان حاضر در معماری ضرورت دارند رو برای ما روشن و تبیین کنه،  و حتی در نقد آثار موجود هم ، علاوه بر علت هایی که بر اونها مترتب هست (وشما نام بردید مثل مصرف گرایی و زندگی تهی از معنا و ...)، میتونه نگاه جدید و ویژه ای به ما بده.


خوشحال میشم که تعریف شما رو از امکان و ضرورت بدونم، توی متن خیلی کوتاه بهش اشاره کرده بودید. خود بحث امکان خیلی جای کار داره و زمانی که قرار باشه تو معماری هم بررسی بشه مسلما پیچیده تر میشه و تعبیرات مختلفی برداشت خواهد شد.

+

موضوعی که مطرح کردید تلنگر جالبی بود که تا به حال به ذهنم نرسیده بود و خوشحال میشم که پیگیری کنم و اگر به تعریف جدیدی رسیدم حتما دراختیار شما و بقیه قرار میدم .

و در آخر منتظر دیدن اون بخشی از پایان نامه تون که گفتید در آینده قرارش میدید، هستم.

همواره موفق باشید.

پاسخ:
سلام :)

بابت نظرات سازنده تون ممنون

این جمله نظرم رو جلب کرد:
استفاده از امکان هایی که در زمان حاضر در معماری ضرورت دارند...

یکم روش فکر میکنم و ان شالله نظرمو درموردش میگم.

اما در مورد تعریف من از امکان، اجازه بدید تا بیشتر فکر کنم و به یه جمع بندی خوب برسم چون الان فقط میتونم در مورد تعریف قبلی من از امکان بنویسم(تعریفی که قبل از نظر اول شما داشتم :))

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">